Journal: | Palabra clave |
Database: | CLASE |
System number: | 000290425 |
ISSN: | 0122-8285 |
Authors: | Irizar, Liliana Beatriz1 González Camargo, Javier Nicolás |
Institutions: | 1Universidad Sergio Arboleda, Bogotá. Colombia |
Year: | 2008 |
Season: | Dic |
Volumen: | 11 |
Number: | 2 |
Pages: | 179-198 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Existe una propuesta desde la filosofía política denominada humanismo cívico. Este modelo sociopolítico, que posee claras raíces aristotélicas, ha sido rehabilitado recientemente por el filósofo español Alejandro Llano. El humanismo cívico nos invita a repensar la democracia desde parámetros genuinamente humanos, puesto que en el centro de sus reflexiones sitúa a la persona y su dignidad esencial. Esta propuesta considera crucial el papel de los medios de comunicación en la tarea de humanizar la vida sociopolítica. Se requiere para eso una formación rigurosa de los expertos en comunicación de modo que contribuyan a transmitir la información basándose en lo que se denomina aquí una hermenéutica de la esperanza |
English abstract | There is a proposal in political philosophy known as civic humanism. This socio-political model, with definite Aristotelian roots, was rehabilitated recently by the Spanish philosopher Alejandro Llano. Civic humanism invites us to rethink democracy from the standpoint of genuinely human parameters, inasmuch as its thinking is centered on the person and his/her essential dignity. As part of this proposal, the role of the mass media in humanizing social-political life is considered crucial. A rigorous education for experts in communication is required to make this possible. They must be trained to help transmit information based on what is referred to in this article as the hermeneutics of hope |
Disciplines: | Ciencias de la comunicación |
Keyword: | Sociología de la comunicación, Humanismo, Medios de comunicación, Etica, Educación |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |