Práctica preprofesional integradora: una mirada en torno a las pautas; prácticas y creencias



Document title: Práctica preprofesional integradora: una mirada en torno a las pautas; prácticas y creencias
Journal: Opuntia brava
Database:
System number: 000564365
ISSN: 2222-081X
Authors: 1
Institutions: 1Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador,
Year:
Volumen: 11
Number: 3
Pages: 307-321
Country: Cuba
Language: Español
English abstract The professional formation of the career of Educational Sciences is today a requirement that is achieved if a permanent process of professionalization is developed from a transforming attitude of reality. Hence, the pre-professional integration practice becomes a process of qualitatively superior professionalization when contemplating the investigation of daily tasks and the analysis of practice as the pivot of the continuous improvement of professional work, where the discussion is promoted, the exchange of roles and the division of labor between all the participants is delimited.In line with this, the following article aims to present the experience of how to strengthen the conception of the professional training of the graduates of the careers of the Faculty of Science of Education the integrative pre-professional practice with the aim of transforming the ways of acting Professional of the Faculty of Education of the Laica University Eloy Alfaro de Manabí. Therefore, the argument and scientific exemplification of the conception of integrative pre-professional practice that guarantees a level of professional development that allows them to give more effective solutions to professional problems by generating experiences and contributions of various levels is achieved.
Spanish abstract La formación profesional de la carrera de Ciencias de la Educación es hoy una exigencia que se logra si se desarrolla un proceso permanente de profesionalización desde una actitud transformadora de la realidad. De ahí que la práctica preprofesional integradora deviene en un proceso de profesionalización cualitativamente superior al contemplar la investigación del quehacer diario y el análisis de la práctica como pivote del perfeccionamiento continuo de labor profesional, donde se promueva la discusión, se favorezca el intercambio de roles y se delimite la división del trabajo entre todos los participantes.En consonancia con ello, el siguiente artículo tiene como objetivo presentar la experiencia de cómo fortalecer la concepción de la formación profesional de los graduados de las carreras de la Facultad de Ciencia de la Educación la práctica preprofesional integradora con el objetivo de transformar los modos de actua­ción profesional de la Facultad de Educación de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Por ello, se logra la argumentación y ejemplificación científica de la concepción de la práctica preprofesional integradora que garantice un nivel de desarrollo profesional que les permita dar soluciones más efectivas a los problemas profesionales al generar experiencias y aportes de diversos niveles.
Keyword: perfeccionamiento continuo, labor profesional, práctica preprofesional integradora
Keyword: continuous improvement, professional work, integrative pre-professional practice
Full text: Texto completo (Ver PDF)