Neuroeducación, una disciplina inaplazable en la superación docente universitaria



Document title: Neuroeducación, una disciplina inaplazable en la superación docente universitaria
Journal: Opuntia brava
Database:
System number: 000564653
ISSN: 2222-081X
Authors: 1
2
2
Institutions: 1Magister en Nutrición Clínica. Doctora en Nutrición y Dietética, Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.,
2Magister en Gerencia de Servicios de Salud. Licenciada en Enfermería. Docente de la Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.,
Year:
Volumen: 13
Number: 2
Pages: 378-390
Country: Cuba
Language: Español
English abstract The study of Neuroeducation has been necessary at the present time, when the educational system of universities is being improved, in correspondence with today's circumstances. This new discipline has led to a different look at the teaching-learning process in higher education. The university degree courses which are studied at the Technical University of Babahoyo include different disciplines that are linked to the teaching of Neuroscience in its curriculum design. Nevertheless, it is necessary to perfect the integration of the contributions of this science with Pedagogy in the current educational practice. On this basis, this work aims to propose improvement courses on Neuroeducation for the professors of the Faculty of Health Sciences at the Technical University of Babahoyo, in order to favor their comprehensive professional training, based on the study of this discipline and its application in the pedagogical practice. For its elaboration, the methods of analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and modeling were used. It can be extended to the rest of the university degrees at a national and international level, contextualized in the educational reality in which they are developed.
Spanish abstract El estudio de la Neuroeducación ha sido necesario en los momentos actuales en los que se perfecciona el sistema educacional de los centros universitarios, a tono con las circunstancias de hoy. Sus aportes han propiciado una mirada diferente al proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Las carreras que se estudian en La Universidad Técnica de Babahoyo contemplan diferentes disciplinas vinculadas a la enseñanza de la Neurociencia en su diseño curricular; no obstante, se hace necesario perfeccionar la integración de los beneficios de esta ciencia con la Pedagogía en la práctica educativa actual. Sobre esta base, este trabajo tiene como objetivo proponer cursos de superación sobre Neuroeducación dirigidos a los docentes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Babahoyo, con el fin de contribuir a elevar su preparación profesional integral, sobre la base del estudio de esta disciplina y su aplicación en la práctica pedagógica. Para su elaboración se emplearon los métodos de análisis-síntesis, inducción-deducción, histórico-lógico y de modelación. Puede extenderse al resto de las carreras universitarias a nivel nacional e internacional, contextualizada en la realidad educativa en la cual se desarrollen.
Keyword: Neuroeducación, pedagogía, superación docente, universidad
Keyword: Neuroeducation, pedagogy, teacher improvement, university
Full text: Texto completo (Ver PDF)