La superación psicopedagógica del docente de la Enseñanza Media: una necesidad para el trabajo educativo



Document title: La superación psicopedagógica del docente de la Enseñanza Media: una necesidad para el trabajo educativo
Journal: Opuntia brava
Database:
System number: 000564303
ISSN: 2222-081X
Authors: 1
1
2
Institutions: 1Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín, Cuba.,
2Máster en Ciencias de la Educación. Centro de Estudios para la Formación Laboral. Universidad de Holguín, Cuba.,
Year:
Volumen: 11
Number: 2
Pages: 145-161
Country: Cuba
Language: Español
English abstract In the current context, it is a challenge to overcome psychopedagogical education professionals, which has become an unavoidable necessity before the relevance of raising the quality of education in the current social framework. The study that is presented contributes to raise the psychopedagogical preparation of teachers of secondary education. Its objective is framed in demonstrating the need to acquire knowledge, skills, abilities, as well as personological resources that allow it to act efficiently in the face of the dissimilar situations that arise in the educational field. For the concretion of the investigation the methods are used, analysis-synthesis, induction-deduction, the historical-logical study and the consultations to the sources. Psychopedagogical preparation workshops allow to raise their psychological and pedagogical preparation, as well as the acquisition of important tools for the efficient performance of their role as educator in educational work with adolescents and young people
Spanish abstract En el contexto actual es un reto la superación psicopedagógica de los profesionales de la educación, la que se ha convertido en una necesidad insoslayable ante la pertinencia de elevar la calidad de la educación en el marco social actual. El estudio que se presenta contribuye a elevar la preparación psicopedagógica de los docentes de la enseñanza media. Su objetivo se enmarca en demostrar la necesidad de adquirir conocimientos, habilidades, capacidades, así como recursos personológicos que le permitan actuar con eficiencia ante las disímiles situaciones que se les presentan en el ámbito educativo. Para la concreción de la investigación se emplean los métodos, análisis-síntesis, inducción-deducción, el estudio histórico-lógico y las consultas a las fuentes. Los talleres de preparación psicopedagógica permiten elevar su preparación psicológica y pedagógica, así como la adquisición de herramientas importantes para el desempeño eficiente de su rol como educador en el trabajo educativo con adolescentes y jóvenes.
Keyword: Superación psicopedagógica, enseñanza media, trabajo educativo.
Keyword: Psychopedagogical overcoming, secondary education, educational work.
Full text: Texto completo (Ver PDF)