La investigación científica: buenas prácticas



Document title: La investigación científica: buenas prácticas
Journal: Opuntia brava
Database:
System number: 000564397
ISSN: 2222-081X
Authors: 1
2
3
Institutions: 1Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.,
2Máster en Ciencia, Acuicultura y Pesquería. Máster en Ciencia Gestión Pesquera Sostenible. Biólogo Pesquero. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.,
3Magister en Gerencia de Proyectos Educativos-Uleam. Ingeniero Mecánico-UTM. Diplomado Superior en Educación Universitaria por Competencias.,
Year:
Volumen: 11
Number: 4
Pages: 208-217
Country: Cuba
Language: Español
English abstract An instrumentation of the actions proposed by the integration of scientific research as a transversal axis in the curriculum to improve teaching-learning processes is presented, starting with the introduction of research as an essential part of the teaching mode of action, which guides the creation and generation of new scientific and pedagogical knowledge to meet the demands of social development. The results derived from a theoretical study allow to give pertinent answers to problems of the teaching practice to develop a pedagogical investigation in function of scientifically directing the integral formation of the students in their real contexts, attending to the manifest needs with a humanistic vision, scientific rigor and creativity, favoring the permanent relationship between theory and practice by demonstrating the development of the professional mode of action.
Spanish abstract Se presenta una instrumentación de las acciones que propone la integración de la investigación científica como un eje transversal en el currículo para mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje, a partir de la introducción de la investigación como parte esencial del modo de actuación docente, que encamine la creación y generación de nuevos conocimientos científicos y pedagógicos para atender las demandas del desarrollo social. Los resultados derivados de un estudio teórico permiten dar respuestas pertinentes a problemas de la práctica docente para desarrollar una investigación pedagógica en función de dirigir científicamente la formación integral de los estudiantes en sus contextos reales, atendiendo a las necesidades manifiestas con una visión humanista, rigor científico y creatividad, favoreciendo la relación permanente entre la teoría y la práctica al demostrar el desarrollo del modo de actuación profesional.
Keyword: Investigación científica, modo de actuación profesional, formación integral.
Keyword: Scientific research, professional mode of action, comprehensive training.
Full text: Texto completo (Ver PDF)