Journal: | Opuntia brava |
Database: | CLASE |
System number: | 000525350 |
ISSN: | 2222-081X |
Authors: | Martínez Estrada, Vicente1 Best Rivero, Aleida1 González Pérez, Ermis1 |
Institutions: | 1Universidad de Las Tunas, Centro Universitario Municipal de Colombia, Las Tunas. Cuba |
Year: | 2021 |
Season: | Oct-Dic |
Volumen: | 13 |
Number: | 4 |
Pages: | 280-291 |
Country: | Cuba |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Desde los inicios de la Revolución y como reflejo de la política cultural cubana, el sistema educativo centra su atención en la defensa de las tradiciones y las difunde como patrimonio vivo. Es la escuela la que desempeña el papel rector en este sentido y pretende dentro de sus objetivos principales, la difusión de la cultura local y el consiguiente desarrollo de la identidad en los estudiantes. Es por ello que en el artículo se presenta un análisis histórico para la formación de la identidad cultural local, desde el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Educación Artística en los estudiantes de la Educación Secundaria Básica. Además, se valora la influencia educativa de los agentes y agencias socializadoras, los espacios de actuación y la selección de los métodos visuales y prácticos a utilizar en las actividades docentes, dentro y fuera de la escuela a favor de la formación integral del estudiante |
English abstract | Since the beginning of the Revolution and as a reflection of the Cuban cultural policy, the educational system focuses its attention on the defense of traditions and disseminates them as a living heritage. It is the school that plays the leading role in this sense and intends within its main objectives, the dissemination of local culture and the consequent development of identity in students. That is why the article presents a historical analysis for the formation of local cultural identity, from the teaching-learning process of the subject Artistic Education in students of Basic Secondary Education. In addition, the educational influence of the agents and socializing agencies, the spaces of action and the selection of the visual and practical methods to be used in the teaching activities, inside and outside the school in favor of the integral formation of the student are evaluated |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación básica, Identidad cultural, Educación artística, Enseñanza-aprendizaje |
Keyword: | Basic education, Cultural identity, Art Education, Teaching-learning, Formation |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |