La comprensión lectora en clase de Práctica Integral de la Lengua Francesa



Document title: La comprensión lectora en clase de Práctica Integral de la Lengua Francesa
Journal: Opuntia brava
Database:
System number: 000564432
ISSN: 2222-081X
Authors: 1
2
3
Institutions: 1Máster en Ciencias de la Educación. Asistente, Universidad Las Tunas. Cuba.,
2Licenciada en Educación. Asistente. Universidad Las Tunas, Cuba.,
3Licenciado en Educación. Asistente. Universidad Las Tunas, Cuba.,
Year:
Volumen: 12
Number: 1
Pages: 101-112
Country: Cuba
Language: Español
English abstract This investigation discusses a methodological procedure to favor the process of reading and to give treatment to reading skills in the English language, through the analysis of texts, methods, materials, techniques and procedures. Its relevance lies in the demands of the current teaching practice in High Schools, where the development of reading skills constitutes a means for an end though frequently neglected. It comes necessary then to face the process of teaching reading comprehension skills from the methodological training of the teachers focused on the dynamics of the process, on the selection of the texts and of activities, as well as on the procedures to teach reading skills performed by the teacher, to achieve the communicative competence, as the final goal of subject and this way increasing the students" general culture. Methods at theoretical level were used as well as other techniques and procedures at empirical level to support the proposal from the perspective of the different sciences that are assumed, to characterize the sample, to select the indicators and their categories, to elaborate the proposal and to validate both its viability and feasibility.
Spanish abstract Esta investigación tiene como objetivo la propuesta de un procedimiento metodológico en el proceso de la lectura en la lengua francesa, a través del análisis de textos, métodos, materiales, técnicas y procedimientos, que se utilizan para la enseñanza de la lectura. Su necesidad está dada en las exigencias vitales de la práctica cubana en los institutos universitarios donde el desarrollo de las habilidades lectoras se encuentra limitado. Por cuanto se hace necesaria una mejor concepción para la enseñanza de la lectura y su comprensión, que se centre en la dinámica del proceso; así como la selección de textos y actividades desarrolladoras a tener en cuenta por el profesor, y procedimiento para la enseñanza de la lectura, para lograr un incremento en el interés por ella y a su vez a la lengua inglesa, y así preparar a los estudiantes para lograr una cultura general integral.
Keyword: procedimiento metodológico, habilidad, comprensión lectora, acciones.
Keyword: methodological procedure, skill, reading comprehension, actions
Full text: Texto completo (Ver PDF)