Journal: | Opuntia brava |
Database: | |
System number: | 000564578 |
ISSN: | 2222-081X |
Authors: | Fernández Medina, Carlos Rafael1 Díaz Machado, Nayibis2 Espinosa Iglesias, Susana3 |
Institutions: | 1Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad Agraria de La Habana. Cuba., 2Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Profesora Auxiliar. Universidad Agraria de La Habana. Cuba., 3Máster en Desarrollo Social. Profesora Asistente. Ministerio de Educación Superior, Órgano Central. Cuba., |
Year: | 2020 |
Volumen: | 12 |
Number: | 4 |
Pages: | 320-334 |
Country: | Cuba |
Language: | Español |
English abstract | In order to contribute to the improvement of labor practices in Cuban higher education, from one of his humanistic careers at the Agrarian University of Havana, this article aims to: to value the implementation of an e-rubric designed as a methodology for orientation and evaluation of labor practice in the Sociocultural Studies career, currently Sociocultural Management for Development. The fifth year group in the 2018-2019 academic year is taken as a sample for its design and application. The research is governed by a mixed methodological design (quantitative-qualitative) as it works with the results of the teachers' evaluations, as well as those of the satisfaction survey applied to the students. Positive results are obtained in the study, expressed in the design of the e-rubric with a reliability value α = .980, in the results of the evaluations obtained from the teachers with an average of 4.3 and in the high satisfaction rates of the students. |
Spanish abstract | En aras de contribuir al perfeccionamiento de las prácticas laborales en la educación superior cubana, desde una de sus carreras humanísticas en la Universidad Agraria de la Habana, este artículo se propone como objetivo: valorar la implementación de una e-rúbrica diseñada como metodología para la orientación y evaluación de la práctica laboral en la carrera Estudios Socioculturales, actualmente Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Se toma como muestra para su diseño y aplicación el grupo de quinto año en el curso 2018-2019. La investigación se rige por un diseño metodológico mixto (cuantitativo-cualitativo) en tanto trabaja con los resultados de las evaluaciones de los docentes, así como con los de la encuesta de satisfacción aplicada a los estudiantes. Se obtienen en el estudio resultados positivos, expresados en el diseño de la e-rúbrica con un valor de fiabilidad α=.980, en los resultados de las evaluaciones obtenidas de los profesores con un promedio de 4.3 y en los altos índices de satisfacción de los estudiantes |
Keyword: | e-rúbrica, práctica laboral, orientación, evaluación, TIC |
Keyword: | e-rubric, work practice, orientation, evaluation, ICT |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |