La metáfora y los enunciados metafóricos: una propuesta teórica metodológica



Document title: La metáfora y los enunciados metafóricos: una propuesta teórica metodológica
Journal: Lingüística y Literatura
Database:
System number: 000530732
ISSN: 0120-5587
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Argentina
Year:
Volumen: 42
Number: 79
Pages: 132-149
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
English abstract This article presents a critical reading of different perspectives on metaphor. The goal is to introduce theoretical and methodological concepts that have not been accounted for in the study of the concept. In order to incorporate them this article integrates contributions from non-referentialistic and non-unicist theories of the subject and adopts the name of metaphorical utterances, defined and characterized as a type of linguistic-discursive formulation which presents a relative autonomy and displays and concentrates a discursive functioning whose effects of meaning are produced within the textual framework where they appear, according to the particular conditions of production
Spanish abstract Este trabajo presenta una lectura crítica de las propuestas teóricas más destacadas en torno a la metáfora, con el objetivo de incorporar conceptos teóricos y metodológicos que no han sido considerados para su abordaje. En efecto, se recogen aportes de teorías no referencialistas y no unicistas del sujeto y se adopta la denominación de enunciados metafóricos —EM—, un tipo de formulación lingüístico-discursiva de autonomía relativa que exhibe y concentra el funcionamiento del discurso. Se afirma que sus efectos de sentido se producen en el entramado textual en el que aparecen, según las particulares condiciones de producción.
Disciplines: Literatura y lingüística
Keyword: metáfora,
enunciados meta´fóricos,
lengua,
efectos de sentido,
lingüística
Keyword: metaphor,
metaphorical utterances,
language,
effects of meaning,
linguistics
Full text: Texto completo (Ver PDF)