Recent Trend in Ozone Levels in the Metropolitan zone of Mexico City



Document title: Recent Trend in Ozone Levels in the Metropolitan zone of Mexico City
Journal: Journal of the Mexican Chemical Society
Database: PERIÓDICA
System number: 000368035
ISSN: 1665-9686
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Química, México, Distrito Federal. México
Year:
Season: Oct-Dic
Volumen: 52
Number: 4
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Experimental, aplicado
Spanish abstract Se analiza la concentración de ozono en la atmósfera de la Zona Metropolitana de la Ciudad de México durante el período 2000–2006, encontrando una reducción promedio de 24%, a pesar de que no se cumple con la norma de 110 ppb en más de 42% de los días en la estación de Pedregal. El máximo nivel de ozono en los últimos tres años fue de 250 ppb, arriba de la norma de 110 ppb. El número de vehículos registrados en el Distrito Federal tuvo un incremento promedio en el periodo de 35%. A pesar del incremento vehicular, la mejoría en la calidad del aire se adscribe al remplazo de vehículos viejos contaminantes por más eficientes y menos contaminantes vehículos. Para disminuir aún más los niveles de ozono se propone reducir la presión Reid de la gasolina a 7 psia, lo cual reduciría la evaporación de las olefinas ligeras
English abstract Ozone concentration in the atmosphere of Mexico City is analyzed for the period 2000–2006, finding an average reduction of 24%, in spite of not meeting the norm of 110 ppb in more than 42% of the days in Pedregal. The maximum ozone levels in the last three years were 250 ppb well above the norm of 110 ppb. The number of vehicles registered in the Federal District has increased in the period by an average of 35%. Notwithstanding the increase in vehicular fleet, improvement of air quality is ascribed to the replacement of old cars by more efficient and less contaminating new cars. To decrease even more the ozone concentration, it is suggested to decrease further the Reid Vapor Pressure of gasoline to 7.0 psia to reduce the evaporation of light olefins
Disciplines: Ingeniería,
Geociencias
Keyword: Ingeniería ambiental,
Contaminación atmosférica,
Ozono,
Areas urbanas,
Emisiones contaminantes,
Ciudad de México
Keyword: Engineering,
Earth sciences,
Environmental engineering,
Atmospheric pollution,
Ozone,
Urban areas,
Pollutant emissions,
Mexico City
Full text: Texto completo (Ver HTML)