Journal: | Investigación bibliotecológica |
Database: | CLASE |
System number: | 000260393 |
ISSN: | 0187-358X |
Authors: | García López, Genaro Luis1 López Alvarez, Olga María2 |
Institutions: | 1Universidad de Salamanca, Salamanca. España 2Universidad Carlos III de Madrid, Madrid. España |
Year: | 2005 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 19 |
Number: | 38 |
Pages: | 61-76 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Análisis de la institución de la universidad en España en el tránsito entre el Antiguo Régimen y la sociedad liberal en el que se destacan los objetivos que los reformadores pretendían conseguir y los problemas existentes. A partir de caracterizar los centros educativos superiores se analiza la biblioteca universitaria, su desarrollo previo hasta el primer tercio del siglo XIX, su consolidación con la integración de los fondos bibliográficos de las comunidades religiosas suprimidas, su doble caracterización como biblioteca de centro educativo y pública, y sus principales problemas y su posible servicio para el desarrollo cultural y científico del país |
English abstract | An analysis of the university in Spain is made in its transition from the "Ancien Régime" to the liberal society, stressing the aims the reformers sought to obtain and the coexisting problems they encountered. After characterizing the higher education centers, an analysis of the university library is made: its previous development up until the first third of the XIX Century; the consolidation of its holdings after integrating the documents had by the suppressed religious communities (the Jesuits); its double character as library and public education center; and its main problems and the possible service it lent to the cultural and scientific development of the country |
Disciplines: | Bibliotecología y ciencia de la información |
Keyword: | Sociedad liberal, Bibliotecas públicas, Bibliotecas universitarias, Universidades, España |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |