Rocky Balboa contra Marcel Duchamp Trabajo artístico y consunción en el último capitalismo



Document title: Rocky Balboa contra Marcel Duchamp Trabajo artístico y consunción en el último capitalismo
Journal: Interpretatio. Revista de hermenéutica
Database:
System number: 000545790
ISSN: 2448-864X
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Eafit,
Year:
Volumen: 8
Number: 2
Pages: 109-135
Country: México
Language: Español
English abstract The article analyzes the contemporary reception of Marcel Duchamp"s work and the reading that we can make in retrospect of the imagery of effort, consumption, and achievement in films about boxing, especially the Rocky saga, begun in 1976, shortly after the great retrospective dedicated to Duchamp. Both phenomena are examined in the light of the transformations of the new spirit of capitalism, whose acceleration, produced by the crisis of raw materials and the subsequent conversion of the dollar into fiat currency, meant the abandonment of the backing of gold and the emergence of the creative economy at the time of the enthronement of conceptual art. The ascent up the steps of the Philadelphia Museum of Art, one of the most remembered sequences of Rocky (1976), offers the common thread to analyze the figuration of the ascent in the case of Rocky Balboa and the entry "of the anyone in the supreme" (Badiou) in the case of Marcel Duchamp. It seeks to lead a new reading, in which Duchamp"s existential strategies represent an exit door to self-exploitation and precariousness in artistic work in our days.
Spanish abstract El artículo analiza la recepción contemporánea de la obra de Marcel Duchamp y la lectura que podemos hacer en retrospectiva de la imaginería de esfuerzo, consunción y logro en las películas sobre el boxeo, especialmente la saga Rocky, iniciada en 1976, poco después de la gran retrospectiva dedicada a Duchamp. Ambos fenómenos se examinan a la luz de las transformaciones del nuevo espíritu del capitalismo, cuya aceleración, producida por la crisis de materias primas y la posterior conversión del dólar en moneda fiduciaria, supusieron el abandono del respaldo del oro y la aparición de la economía creativa en tiempos de la entronización del arte conceptual. El ascenso de Rocky por las escalinatas del Museo de Arte de Filadelfia, una de las secuencias más recordadas (1976), ofrece el hilo conductor para analizar la figuración del ascenso en el caso de Rocky Balboa y del ingreso "de lo cualquiera en lo supremo" (Badiou) en el caso de Marcel Duchamp. Se busca conducir una nueva lectura, en la que las estrategias existenciales de Duchamp suponen una puerta de salida a la autoexplotación y la precarización en el trabajo artístico de hoy.
Keyword: Marcel Duchamp,
Rocky,
arte contemporáneo,
trabajo inmaterial,
estética administrativa
Keyword: Marcel Duchamp,
Rocky,
contemporary art,
immaterial work,
administrative aesthetics
Full text: Texto completo (Ver PDF)