La Brevísima: el fantasma y el árbol del crimen



Document title: La Brevísima: el fantasma y el árbol del crimen
Journal: Interpretatio. Revista de hermenéutica
Database:
System number: 000551141
ISSN: 2448-864X
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Filológicas,
Year:
Volumen: 6
Number: 1
Pages: 135-158
Country: México
Language: Español
English abstract This work essays an approach to the most radical work of fray Bartolomé de Las Casas —A Short Account of the Destruction of the Indies— through Sade"s writing system and, particularly, through the enlightenment of Roland Barthes" reading in his book Sade, Fourier, Loyola which paradoxically places Las Casas in the dark side of a tradition often confused with the so-called "black legend" that can be defined by the title Barthes initially gave to his essay: "The Tree of Crime". This work about crime, mise-en-scene and cruelty is deeply rooted in the Baroque, and also shows its multiple connections with the techniques of the image and imagination of Ignacio de Loyola.
Spanish abstract Este trabajo ensaya una aproximación a la obra más radical de fray Bartolomé de Las Casas —la Brevísima relación de la destrucción de las Indias— a través del sistema y la escritura del Marqués de Sade, y en particular a la luz de la lectura que hace de ella Roland Barthes en su libro Sade, Fourier, Loyola. Dicha iluminación coloca, paradójicamente, a Las Casas en la parte oscura de una tradición que se confunde con la llamada "leyenda negra", y puede definirse con el título que Barthes inicialmente dio a su ensayo: "El árbol del crimen". Este trabajo sobre el crimen, la puesta en escena y la crueldad se arraiga profundamente en el Barroco, y muestra a su vez múltiples conexiones con las técnicas de la imagen y la imaginación de Ignacio de Loyola.
Keyword: Las Casas,
Marqués de Sade,
Roland Barthes,
Conquista,
crueldad
Keyword: Las Casas,
Marquis de Sade,
Roland Barthes,
Conquest,
cruelty
Full text: Texto completo (Ver PDF)