La Bhagavad Gītā y sus interpretaciones políticas modernas



Document title: La Bhagavad Gītā y sus interpretaciones políticas modernas
Journal: Interpretatio. Revista de hermenéutica
Database:
System number: 000551183
ISSN: 2448-864X
Authors: 1
2
3
Institutions: 1Assistant Professor en the Department of Political Science, Indraprastha College for Women, University of Delhi, India,
2Birla Institute of Technology and Science, Pilani,
3Universidad Nacional Autónoma de México,
Year:
Volumen: 5
Number: 2
Pages: 169-184
Country: México
Language: Español
English abstract This study analyses three interpretations of Gītā that were published during the first half of the 20th century: those of Tilak, Gandhi and Ambedkar. The analysis begins with a narrative that explains the process that took place between 1785 and 1882, through which Gītā achieved the reputation of being the most representative book of the Hindus. From then on, Gītā was interpreted by Indian leaders for their own political purposes. Thus, Tilak emphasized the principles of "just war" to rationalize revolutionary violence against British rule of India. Gandhi, who opposed all forms of violence, reinterpreted the Gītā as a text of non-violence. Ambedkar, one of Gandhi"s strongest rivals, warned against the conservative social philosophy present in the Gītā, as he felt that the text justified the social caste system. While Tilak"s and Ambedkar"s interpretations were textually sustainable, Gandhi"s was less so. However, Gandhi insisted on the correctness of his interpretation. Such insistence resulted in his interpretation of the Gītā eclipsing the textual intent.
Spanish abstract Este estudio analiza tres interpretaciones de la Bhagavad Gītā que fueron publicadas durante la primera mitad del siglo xx por tres líderes políticos: Tilak, Gandhi y Ambedkar. El análisis comienza con una narrativa que explica el proceso ocurrido entre 1785 y 1882, a través del cual la Gītā alcanzó la reputación de ser el libro más representativo de los hindúes. A partir de entonces la Gītā fue interpretada de acuerdo con distintos fines políticos. Así, Tilak hizo hincapié en los principios de la guerra justa para racionalizar la violencia revolucionaria contra el dominio británico de la India. Por su parte, Gandhi, quien se oponía a todas las formas de violencia, reinterpretó la Gītā como si fuera un texto sobre ahimsa (noviolencia). Ambedkar, uno de los más fuertes rivales de Gandhi, advirtió la filosofía social conservadora presente en la Gītā, pues, para él, dicho texto justificaba el sistema social de castas. Mientras las interpretaciones de Tilak y Ambedkar eran textualmente sostenibles, la de Gandhi lo era menos. No obstante, Gandhi insistió en su interpretación. Tal insistencia resultó en una resignificación de la Gītā que no se sostenía en bases textuales.
Keyword: Ahimsa,
Ambedkar,
casta,
Gandhi,
Gītā,
Tilak,
independencia
Keyword: Ahimsa,
Ambedkar,
caste,
Gandhi,
Gītā,
Tilak,
independence
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