Journal: | Innovación educativa |
Database: | CLASE |
System number: | 000477731 |
ISSN: | 1665-2673 |
Authors: | Pérez Castro, Judith1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Ciudad de México. México |
Year: | 2019 |
Season: | Ene-Abr |
Volumen: | 19 |
Number: | 79 |
Pages: | 145-170 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En este artículo presentamos los resultados de una investigación realizada con un grupo de estudiantes universitarios con discapacidad, de dos universidades públicas. Nos interesa destacar la perspectiva de estos sujetos en relación con las políticas y estrategias de inclusión institucionales, a partir de tres momentos: el ingreso, la permanencia y el egreso. La permanencia y el egreso son las etapas que mayores barreras representan para los alumnos. Para la primera, las más señaladas fueron la carga de materias, los horarios y la disponibilidad de espacios para matricularse en los cursos; en las clases, se destacaron los contenidos de las asignaturas y la organización de las actividades de aprendizaje. En cuanto al egreso, las barreras se derivan de los requisitos para completar los créditos y las modalidades de titulación |
English abstract | We discuss the results of a research carried out with a group of university students with disabilities, from two public universities. We mainly focus on the subjects’ perspective regarding institutional policies and strategies for inclusion, considering three moments: entrance, permanence, and graduation. According to the interviewees, the main barriers are faced during permanence and graduation. For the first, the most common were: the amount of courses included in the syllabus, the schedule, and the availability of spaces to enroll in the courses. Regarding classes, the students highlighted: the content of the programs and the organization of learning activities. Finally, for graduation, the barriers are related to the requirements to complete syllabus credits and the options for graduation |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Inclusión, Educación superior, Políticas educativas, Discapacitados |
Keyword: | Higher education, Inclusion, Higher education, Educational policies, People with disabilities |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |