A critical evaluation of the Colombian model of mass or bus rapid transit systems



Document title: A critical evaluation of the Colombian model of mass or bus rapid transit systems
Journal: Ingeniería y competitividad
Database: PERIÓDICA
System number: 000431659
ISSN: 0123-3033
Authors: 1
Institutions: 1Universidad del Valle, Escuela de Ingeniería de Recursos Naturales, Cali, Valle del Cauca. Colombia
Year:
Volumen: 12
Number: 2
Pages: 23-40
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Aplicado, descriptivo
Spanish abstract Un gran número de ciudades en el mundo y en América Latina están desarrollando en la actualidad proyectos de transporte masivo con base en el modelo y la experiencia colombiana del sistema de transporte rápido en bus (BRT, bus rapid tránsit), el TransMilenio de Bogotá que se caracteriza por el uso de buses articulados de ´plataforma alta´ en carriles exclusivos y estaciones elevadas cerradas. El artículo compara el sistema TransMilenio de BRT con la alternativa del transporte masivo con la tecnología de buses de ´piso bajo´. Muestra las deficiencias serias del modelo TransMilenio para los pasajeros: el sistema es relativamente lento, muy costoso, produce exclusión social y no contribuye al cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo del Milenio. El artículo se basa principalmente en las experiencias de Bogotá y Santiago de Cali, Colombia
English abstract A great number of cities in the world and in Latin America is nowadays developing projects of massive transit based on the Colombian model and experience of bus rapid transit, BRT (TransMilenio of Bogotá), characterized by large 'high floor' buses in exclusive bus ways and elevated platforms as closed bus stations. The article compares the TransMilenio Bus Rapid Transit model with the alternative of mass transit with the technology of 'low floor' buses. It shows the serious deficiencies for the passengers of the TransMilenio model: the system is relatively slow, too expensive, causes social exclusion and does not contribute to Millennium Development Goals. The article evaluates the two alternatives applying environmental, social, economic and financial criteria of sustainable development. Its principal bases are the experiences of Bogotá and Santiago de Cali, Colombia
Disciplines: Ingeniería
Keyword: Ingeniería de transportes,
Urbanismo,
Transporte urbano,
Autobuses,
Transporte público,
Exclusión social
Keyword: Transportation engineering,
Urbanism,
Urban transportation,
Buses,
Public transportation,
Social exclusion
Full text: Texto completo (Ver PDF)