Conceptual content and unattended visual features



Document title: Conceptual content and unattended visual features
Journal: Ideas y valores (Bogotá)
Database: CLASE
System number: 000391180
ISSN: 0120-0062
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Alberto Hurtado, Santiago de Chile. Chile
Year:
Season: Ago
Number: 140
Pages: 119-141
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, crítico
Spanish abstract McDowell (1994) propuso una teoría filosófica sobre el contenido perceptual −“conceptualismo”−, que establece que, en todos los casos, el contenido de una experiencial visual necesariamente contiene conceptos que especifican a cabalidad cada uno de los elementos disponibles a nivel consciente y de manera simultánea durante una experiencia. En este artículo cuestionaré la tesis conceptualista, argumentando que algunas experiencias visuales conllevan información acerca de tantos objetos, propiedades y relaciones en un instante, que parece improbable que los sujetos posean e implementen conceptos para cada uno de los elementos representados de forma simultánea por la experiencia en ese momento. Si esto es así, entonces el conceptualismo de McDowell carece de suficiente respaldo
English abstract McDowell (1994) proposed a philosophical theory about perceptual content −call it “conceptualism”− that states that in every case the content of a visual experience necessarily involves concepts that fully specify every single feature consciously and simultaneously available during the experience. In this paper I will question conceptualism, arguing that some visual experiences carry information about so many objects, properties and relations at the same time that it is unlikely for subjects to possess and implement concepts for every feature represented simultaneously by the experience at that time. If this is the case, then McDowell’s conceptualism is insufficiently grounded
Disciplines: Filosofía
Keyword: Gnoseología,
Conceptualismo,
Experiencia visual,
McDowell, John,
Epistemología
Full text: Texto completo (Ver PDF)