Revista: | Horizonte pedagógico (La Habana) |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000568343 |
ISSN: | 2310-3648 |
Autores: | Quetglas Pérez, Rafael1 |
Instituciones: | 1Dirección Municipal de Educación Proyecto Institucional Gestión Científico Educacional La Lisa., |
Año: | 2022 |
Volumen: | 11 |
Número: | 3 |
Paginación: | 42-50 |
País: | Cuba |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Information and Communication Technologies have caused a great impact on all human activities. With the emergence of mobile devices, a profound process of transformation in availability and access to the most widely used knowledge in all social spheres has been accelerated. These devices represent an ideal scenario since the new technologies that are frequently used in society are can be integrated through rational and structured planning into the teaching-learning process in education, thus seeing the possibility of inserting mobile learning into the teaching-learning process, but: How to incorporate this emerging technology into educational practice? What would be the expected result of the use of mobile devices in education? These are some of the questions that this research will try to clarify. |
Resumen en español | Las Tecnologías de la Información y la Comunicación han causado un gran impacto en todas las actividades humanas. Con la irrupción de los dispositivos móviles se ha acelerado un proceso profundo de transformación en la disponibilidad y el acceso al conocimiento más utilizado en todos los ámbitos sociales, estos dispositivos representan un escenario ideal ya que las nuevas tecnologías que se utilizan frecuentemente en la sociedad se pueden integrar mediante una planificación racional y estructurada al proceso de enseñanza - aprendizaje en la educación, viéndose así la posibilidad de insertar el aprendizaje móvil al proceso de enseñanza aprendizaje, pero: ¿Cómo lograr incorporar esta tecnología emergente a la práctica educativa?, ¿cuál sería el resultado esperado del uso de los dispositivos móviles en educación?, estas son algunas de las interrogante a las cuales esta investigación tratara de dar claridad.Abstract:Information and Communication Technologies have caused a great impact on all human activities. With the emergence of mobile devices, a profound process of transformation in availability and access to the most widely used knowledge in all social spheres has been accelerated. These devices represent an ideal scenario since the new technologies that are frequently used in society are can be integrated through rational and structured planning into the teaching-learning process in education, thus seeing the possibility of inserting mobile learning into the teaching-learning process, but: How to incorporate this emerging technology into educational practice? What would be the expected result of the use of mobile devices in education? These are some of the questions that this research will try to clarify.Keywords: mobile devices; educational practice; teaching – learning; new technology; emerging technology; mobile learning. |
Palabras clave: | dispositivos móviles, práctica educativa, enseñanza – aprendizaje, nuevas tecnologías, tecnología emergentes, aprendizaje móvil |
Keyword: | mobile devices, alternative communication, teaching – learning, new technology, emerging technology, mobile learning |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |