Fortunas y adversidades del revisionismo: cine queer y Contracorriente



Document title: Fortunas y adversidades del revisionismo: cine queer y Contracorriente
Journal: Estudos feministas
Database: CLASE
System number: 000403302
ISSN: 0104-026X
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Puerto Rico, San Juan. Puerto Rico
Year:
Season: May-Ago
Volumen: 22
Number: 2
Pages: 667-674
Country: Brasil
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract El revisionismo y sus avatares son el signo de los tiempos. A lo largo y ancho de la producción cultural contemporánea se advierten: homenajes, pastiches, bricolajes, parodias, apropiaciones, reescrituras, entre otras. Echarle una nueva mirada al pasado es parte de la estrategia cultural. A tal efecto, es harto conocido el revisionismo como tratamiento de ideas o producciones culturales, En el cine, se discuten tratamientos revisionistas a los géneros "western", entre otros. Es pertinente preguntarse si hay un cine queer revisionista en general, y por extensión, un cine queer revisionista en Latinoamérica en particular. De haber un cine queer revisionista en general, es posible que revise el sub-género por excelencia de la narrativa de la "coming-out". De haber un cine queer en Latinoamérica, su caso será indudablemente más complejo, como lo demuestra el filme "Contracorriente" (2009) de Javier Fuentes León, que leerse en el ensayo. Será un caso que pedirá relectura ya no de rechazo a "lo tradicional", a "lo comunitario" o a "lo sacro", como muchas narrativas de la "coming-out"; antes bien, de la "negociación" (Jesús Martín Barbero) o "transculturación" (Fernando Ortiz) de todo ello, como piden los enfoques teóricos del Tercer Feminismo (Karina Bidaseca), de las epistemologías del Sur (Boaventura de Sousa Santos), y de la crítica cultural y Estudios Culturales de Latinoamérica
English abstract Revisionism and its metaphors seem to be a sign of the times. All throughout contemporary cultural production certain approaches are all too present: homages, pastiches, bricolages, parodies, appropriations, rewrites, among others. Not surprisingly, revisionist cultural genres have gain predominance, and specifically in cinema, the revisionist western-genre film has been much cultivated and discussed. It is, then, equally pertinent to ask whether there is a revisionist queer cinema in general, and by extension, whether there is a revisionist queer cinema in Latin America in particular. If there is indeed a revisionist queer cinema in general, it is likely, and such is our reading, that it will be revising the "in-and-out" logic of queer cinema's sub-genre par excellence, the "coming-out" story. If there is a revisionist queer cinema in Latin America, it will undoubtedly be more complex, as evinced in the film Contracorriente ("Undertow": 2009) by Javier Fuentes León. As such, this film prompts a reinterpretation, and not a rejection, of the "traditional", the "communal", or "the sacred", contrary to the generalized logic of so many "coming-out" narratives. A political "negotiation" of terms (Jesus Martín-Barbero), or " transculturating" (Fernando Ortiz) agencement, is the strategy of use, according to our reading, an operation undoubtedly enabled by the theoretical approaches of Latin America's Third Feminism (Karina Bidaseca ), the epistemologies of the South (Boaventura de Sousa Santos), and, equally important, Latin America's Cultural Studies and its beginning of the 20th century's cultural criticism
Disciplines: Arte,
Sociología
Keyword: Cine,
Sociología de la sexualidad,
Queer,
América Latina,
Revisionismo,
Estudios culturales,
Perú,
"Contracorriente",
Fuentes León, Javier
Full text: Texto completo (Ver HTML)