Confiabilidade e dos julgamentos de avaliadores de prova escrita na seleção para o mestrado



Document title: Confiabilidade e dos julgamentos de avaliadores de prova escrita na seleção para o mestrado
Journal: Estudos em avaliacao educacional
Database: CLASE
System number: 000320014
ISSN: 0103-6831
Authors:
1
Institutions: 1Universidade Catolica de Brasilia, Brasilia, Distrito Federal. Brasil
Year:
Season: May-Ago
Volumen: 21
Number: 46
Pages: 363-373
Country: Brasil
Language: Portugués
Document type: Artículo
Approach: Aplicado
Spanish abstract Algunos sectores de la comunidad académica se han mostrado favorables a someter los programas de postgrado, particularmente los de stricto sensu, a autoevaluaciones. El presente estudio se inserta en un contexto de autoevaluación de un programa de máster. Su propósito es investigar el perfil de confiabilidad de las decisiones de los examinadores de la prueba escrita en el proceso de selección al Máster en Educación de una universidad privada de la región Centro-Oeste de Brasil. El intervalo considerado abarcó de 1994 a 2006 y se ocupó de 10 procesos de selección. Se analizaron los datos numéricos de las notas atribuidas año a año en base al coeficiente de correlación de Pearson. Los resultados presentaron un perfil irregular, con índices de correlación tanto bajos (r=0,15) como elevados (r=0,89). El análisis estrictamente documental se mostró insuficiente para explicar el estándar errático de las correlaciones en los diez procesos examinados. Se sugieren procedimientos adicionales, tanto en lo que se refiere a investigar como con respecto al aumento de confiabilidad en la apreciación de las pruebas escritas del proceso selectivo
English abstract Representatives of the academic community have expressed their understanding that graduate programs should submit themselves to self-evaluations. This study is part of the self-evaluation scenario previously referred to. It intends to investigate how reliable the examiners’ judgments are of a written exam, one of the components of the selection process to a Master of Education program of a private Midwest Brazilian university. & e time span considered in the study was 1994 to 2006, comprising 10 entrance exams. & e data were submitted to a Pearson correlation test year by year. The results showed an irregular pattern, in that some of the coeficients were very low (r=0,15), some very high (r=0,89). An analysis of solely the academic records proved insuficient to explain the erratic pattern of the correlations found in the 10 selection processes. Suggestions are presented concerning, on one hand, the research approach; on the other hand, ways of increasing the reliability of the grading process of the written exam making up the selection process
Disciplines: Educación
Keyword: Evaluación educativa,
Educación de posgrado,
Maestría,
Autoevaluación,
Evaluadores,
Confiabilidad,
Selección de alumnos
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).