Journal: | Estudios pedagógicos (Valdivia) |
Database: | CLASE |
System number: | 000347735 |
ISSN: | 0716-050X |
Authors: | Arcos, Estela1 Molina, Irma2 Fecci, Ester2 Zúñiga, Yanira3 Marquez, Myriam1 Ramírez, Miguel2 Miranda, Christian4 Rodríguez, Laura5 Poblete, Johanna1 |
Institutions: | 1Universidad Austral de Chile, Facultad de Medicina, Valdivia. Chile 2Universidad Austral de Chile, Facultad de Ciencias Económicas, Valdivia. Chile 3Universidad Austral de Chile, Facultad de Ciencias Jurídicas, Valdivia. Chile 4Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades, Valdivia. Chile 5Universidad Austral de Chile, Facultad de Ciencias de la Ingeniería, Valdivia. Chile |
Year: | 2006 |
Volumen: | 32 |
Number: | 1 |
Pages: | 33-47 |
Country: | Chile |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Desde la universidad la construcción social de perspectiva de género significa mejorar las condiciones de acceso, permanencia y pertinencia en la formación profesional. Objetivos: Identificar especificidades de género en competencias básicas, técnicas y transversales explicitas en la estructura de las asignaturas; Identificar el lenguaje genérico en la estructura de pedagógica de los programas. Metodología: Estudio exploratorio con lectura crítica de asignaturas ejecutadas en el período 2003-2004. Resultados: La estructura pedagógica de las asignaturas estudiadas no incluye perspectiva de género y, el lenguaje invisibiliza las mujeres estudiantes y docentes. Escasas competencias hacia trabajo colaborativo, pensamiento crítico y reflexivo, equidad, convivencias laborales sanas y democráticas. Conclusión: La universidad, a través de la estructura del currículo explícito, refuerza y reproduce pautas culturales de identidad tradicional de género |
English abstract | From the university the social construction of gender perspective means to improve the conditions of access, permanency and relevancy in the vocational training. Objectives: a) To identify gender competences in basic, technical and transversal competences indicated in programme structure; b) To identify the gender language in basic, pre-professional and professional Methodology: Exploratory study with critical reading of subjects executed in the period 2003-2004. Results: The pedagogic structure of the studied programme does not include gender perspective and, the language hidden the student and teacher womens. Scanty competitions towards work colaborative, critical and reflexive thought, equity, and healthy labour and democratic relationships. Conclusion: The university, across the structure of the explicit curriculum, reinforces and reproduces cultural guidelines of traditional identity of gender |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Currículo, Género |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |