Journal: | Estudios de Asia y Africa |
Database: | CLASE |
System number: | 000452812 |
ISSN: | 0185-0164 |
Authors: | Mohammadi Shirmahaleh, Shekoufeh1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México. México |
Year: | 2017 |
Season: | Ene-Abr |
Volumen: | 52 |
Number: | 1 |
Pages: | 97-118 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El Shahnamé de Abol Qasem Ferdousí, un texto poético de la literatura persa del siglo X considerado la épica nacional de Irán, cuenta con fuentes escritas y orales que recogen la tradición poética de diferentes zonas de la meseta iraní; entre ellas, la más importante es el Jodaynamag sasánida (siglo VI e.c.). Como otras épicas, se nutre de mitos, leyendas e historia, y sus protagonistas responden al contexto y las exigencias de las fuentes. Este trabajo busca explicar la construcción de la personalidad de los héroes y los antihéroes del Shahnamé en sus ciclos mítico y heroico, con base en sus funciones míticas y dentro de un marco ético determinado |
English abstract | The Shahnameh of Abul Qasem Ferdowsi, a poetic text fromtenth century Persian literature regarded as the national epic of Iran, has written and oral sources that reflect the poetic traditionof different areas of the Iranian plateau, the most important being the Sasanian Jodaynamag (sixth century c.e.). Like other epics, it derives from myths, legends and history, and the depiction of its protagonists responds to the context and the demands of the sources. This paper seeks to explain the construction of the personality of heroes and antiheroes of the Shahnameh with reference to its mythical and heroic cycles, based on their functions in traditional myth and the context of different ethical frameworks |
Disciplines: | Literatura y lingüística, Antropología |
Keyword: | Literatura y sociedad, Antropología de la cultura, Persia, Literatura, Expresiones artísticas, Poesía, Mitología, Héroes, Antihéroes |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |