Electronic government meets quality management. A study of citizen charters for electronic public services in Spain



Document title: Electronic government meets quality management. A study of citizen charters for electronic public services in Spain
Journal: Estado, gobierno, gestión pública
Database: CLASE
System number: 000299153
ISSN: 0717-6759
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. España
Year:
Season: Dic
Number: 10
Pages: 55-70
Country: Chile
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El artículo aborda la experiencia de las Cartas Ciudadanas para los Servicios Públicos Electrónicos, desarrollada en el gobierno central español. Provee (1) evidencia sobre el uso de un instrumento de reforma del sector público que apunta a la transparencia administrativa y está orientado hacia el ciudadano. (2) Además, el autor plantea la existencia de un potencial de convergencia entre la gestión de la calidad y el gobierno electrónico, que deriva de un caso concreto, pero también de trayectorias y experiencias propias de los dos tipos de reforma, especialmente en las administraciones públicas. El artículo usa una metodología de estudio de caso y un enfoque comparativo para el estudio de experiencias pasadas de estrategias implementadas tanto en gestión de la calidad como en el gobierno electrónico. El artículo presenta ideas novedosas respecto a la necesidad de impulsar estrategias híbridas de reformas de la gestión del sector público que permitan un encuentro entre las necesidades y las expectativas de los ciudadanos en un contexto de administración electrónica
English abstract This paper focuses on the experience of Citizen Charters for Electronic Public Services (CCEPS) in the Spanish central level of government. It provides (1) evidences about an ongoing public sector management reform instrument addressing administrative transparency and orientation to the citizens in Spain. (2) Besides, the author points out the potential convergence between quality management and eGovernment, derived from this concrete case, but also previous experiences and trajectories of both type of modernization strategies, specially, in bureaucratic public administrations. This article presents a case study methodology, using a comparative approach addressing the study of past experiences and trajectories with quality management and eGovernment strategies. This paper provides fresh ideas about the necessity to adopt hybrid public sector management reform strategies, to transform government addressing the importance of electronic public services and the quality standards required to meet citizens requirements and expectations in eGovernment scenarios
Disciplines: Administración y contaduría,
Ciencia política
Keyword: Administración pública,
Gobierno,
Gobierno electrónico,
Gestión de calidad,
Nueva gestión pública,
Gestión pública,
España
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