Journal: | Espacios públicos |
Database: | CLASE |
System number: | 000342391 |
ISSN: | 1665-8140 |
Authors: | Rizzo, Natalia1 |
Institutions: | 1Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Argentina |
Year: | 2011 |
Season: | May-Ago |
Volumen: | 14 |
Number: | 31 |
Pages: | 227-243 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El presente trabajo analiza el surgimiento de la carrera de Ciencias Políticas y Administrativas en la Universidad de Chile, partiendo del interés histórico chileno en el estudio y avance de las “ciencias del gobierno”, en el marco del desarrollo que las ciencias sociales transitaban en ese momento. Luego se describen los primeros pasos de la carrera, programas, estructura y organización, señalando los vínculos con el Estado y su proceso de profesionalización. Hacia el final se muestra la tensión que vivió la carrera al ser disputada por dos facultades: Derecho y Ciencias Económicas, y las consecuencias que esto tuvo para su desarrollo, que termina priorizando a la administración sobre la ciencia política |
English abstract | This work analyzes the creation of the Political and Administrative Sciences career at the University of Chile. It departs from the Chilean historical interest in the study and development of the “government sciences”, historically contextualized by the development of the social sciences. Later, there is a description of the first steps followed in the formation of the career related to programs, structure, and organization. Such description emphasizes in the relationship between the State and the professionalization process. Finally, it is explained the tensions between the Schools of Law and Economics for keeping the Political and Administrative Sciences as part of their academic offer, This situation originated the prioritization of administration over political science |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Universidad de Chile, Ciencias políticas, Administración pública, Currículo, Profesionalización, Institucionalización, Chile |
Document request | |