Journal: | Espacios en blanco. Serie indagaciones |
Database: | CLASE |
System number: | 000443144 |
ISSN: | 1515-9485 |
Authors: | Corengia, Angela1 |
Institutions: | 1Universidad Austral, Buenos Aires. Argentina |
Year: | 2016 |
Season: | Jun |
Number: | 26 |
Pages: | 147-172 |
Country: | Argentina |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | En este artículo se analiza el impacto de la política de acreditación de las carreras de ingeniería implementada por la Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU) en las funciones de docencia e investigación de cuatro universidades argentinas de diferente tamaño, antigüedad y naturaleza. El tema se aborda desde las perspectivas teóricas del nuevo institucionalismo sociológico y del enfoque internalista. A partir del análisis de documentos oficiales y de entrevistas en profundidad puede afirmarse que esta política produjo cambios hacia la mejora. Éstos difieren en significatividad y alcance según el perfil institucional y la relación entre la acreditación y los mecanismos de financiamiento público |
English abstract | This paper analyzes the impact of quality accreditation policies on engineering programs, implemented by the National Commission for University Evaluation and Accreditation (CONEAU) in relation to the roles of teaching and research at four Argentine universities that are different in size, age and nature. This issue is addressed from the theoretical perspective of new sociological institutionalism and internalist approach. By analyzing official documents and in-depth interviews, it can be affirmed that this policy produced a continuous improvement. These changes differ from each other in signi-ficance and scope according to the institutional profile and the relationship between accre-ditation and public financing mechanisms |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Investigación educativa, Educación superior, Universidades, Acreditación, Calidad académica, Licenciatura, Ingeniería, Argentina |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |