Journal: | Entretextos (Riohacha) |
Database: | |
System number: | 000545239 |
ISSN: | 2805-6159 |
Authors: | Lantigua Estupiñán, Leyanis1 Castellanos Pérez, Rosa María1 Martín González, Dulce María1 |
Institutions: | 1Universidad de Matanzas, |
Year: | 2023 |
Volumen: | 17 |
Number: | 33 |
Pages: | 109-124 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
English abstract | The access of disable students to different majors at the University of Matanzas City increases every academic year. This research was carried out through testimonies, surveys and interviews applied to fifty-three students and their professors. The objective consisted in proposing an educative strategy for strengthening the extension component, which was structured into three stages: propaedeutic, planning – execution of actions and evaluation. The proposal was submitted to the usersꞌ opinion, with positive judgements about its relevance, viability and transcendence in a better visibility of university students with disabilities, from the extentionist component of their professional formation. |
Spanish abstract | El acceso de estudiantes universitarios con discapacidad a diferentes carreras en la Universidad de Matanzas aumenta cada año académico. El estudio abarcó a 53 estudiantes y a sus profesores, mediante testimonios, encuestas y entrevistas. El objetivo consistió en proponer una estrategia educativa para el fortalecimiento del componente extensionista, la cual se estructuró en tres etapas: propedéutica, de planeación - ejecución de acciones y evaluación. La propuesta se sometió a criterio de usuarios, con juicios positivos sobre su pertinencia, viabilidad y trascendencia en una mejor visibilización de los estudiantes universitarios con discapacidad, desde el componente extensionista de su formación profesional. |
Keyword: | Componente extensionista, Extensión universitaria, formación, estudiantes con discapacidad |
Keyword: | extentionist component, unversity extension, training, students with disabilities |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |