Journal: | Educacao & sociedade |
Database: | CLASE |
System number: | 000511720 |
ISSN: | 0101-7330 |
Authors: | Chediak, Rosa García1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Ciudad de México. México |
Year: | 2018 |
Season: | Jul-Sep |
Volumen: | 39 |
Number: | 144 |
Country: | Brasil |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En el campo de las políticas educativas, la falta de consenso ha demostrado ser crítica para el progreso de las reformas. Debido a esto, en los últimos tiempos se han incorporado instancias de diálogo entre las partes interesadas. México y Ecuador proporcionan ejemplos recientes de consultas ciudadanas aplicadas a las reformas educativas; y de la participación de las OSC en ellas. Este artículo analiza los contextos y características esenciales de estas consultas; las opiniones de las OSC participantes y si estas son tomadas en cuenta en los resultados finales del proceso reformador |
English abstract | In the field of educational policies, the lack of consensus on policy priorities, has proven to be critical for reform progress. Due to this, in recent times policy processes tends to incorporate instances of consultations with citizen stakeholders. Mexico and Ecuador provide recent examples of how different modalities of citizens’ consultations can be included in the debate about educational reforms. In both countries, OSCs had been invited to participate in recent policy initiatives. This article analyzes the contexts and essential characteristics of these consultations; the views of the participating OSCs on how their intervention are representative of the third sector, and if and how their views are taken into account by policy initiatives that seek to reform education |
Other abstract | Dans le domaine des politiques éducatives, l’absence de consensus a révélé essentiel pour les processus des réformes. De ce fait, ces derniers temps, les processus politiques ont tendance à intégrer des instances de consultation avec les parties prenantes. Le Mexique et l’Équateur fournissent des exemples récents de différent types de consultations publiques appliquées aux réformes éducatives, bien que la participation des OSC en eux. Dans ces deux pays, les OSC ont été invitées à participer à des initiatives politiques récentes. Cet article analyse le contexte et les composantes essentielles de ces consultations; les points de vue des OSC participantes sur la manière dont leur intervention est representative du tiers secteur, et si et comment celles-ci sont pris en compte par les initiatives politiques visant à la réforme de l’éducation |
Disciplines: | Educación, Sociología |
Keyword: | Sociología de la educación, Planeación y políticas educativas, Orgaización social, Activismo y participación política, Consultas ciudadanas, Política educativa, Organizaciones de la Sociedad Civil (OSC), Incidencia política, México, Ecuador |
Keyword: | Sociology of education, Educational planning and policies, Social organization, Activism and political participation, Citizens’ consultations, Educational policy, Civil Society Organizations (CSOs), Public advocacy, Mexico and Ecuador |
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