La escuela como mecanismo de legitimación de desigualdades sociales y académicas



Document title: La escuela como mecanismo de legitimación de desigualdades sociales y académicas
Journal: Diá-logos (San Salvador)
Database:
System number: 000573504
ISSN: 2958-9754
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Don Bosco,
Year:
Volumen: 14
Number: 25
Pages: 25-30
Country: El Salvador
Language: Español
English abstract DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i25.15519 This article seeks to discuss the mechanisms that have transformed the school into an agency that legitimizes social and academic inequalities. To this end, three factors have been addressed that allow us to understand how the school tends to reproduce particularities of the dominant culture in society, which permeates the activities and training processes within educational institutions. The first factor is equality of opportunities which, in educational practice, generates unequal academic competition due to the diverse social strata of the students. The second factor is related to the social inequalities embedded in school practices that promote exclusion and academic failure. The last factor is merit as an educational practice that reveals the academic and social differences of students. It is concluded that equal opportunities contribute to legitimizing unequal competition among students to obtain diplomas and social positions. Furthermore, social inequalities promote exclusion and academic failure for the simple fact that these inequalities have been legitimized and have been expressed as the requirements for entry, permanence and graduation in educational institutions. Merit contributes to emphasizing the social and cultural differences of students because they have become the legitimized stimulus to justify academic performance, since it is believed that high grades are synonymous with intelligence and learning.
Spanish abstract DOI: https://doi.org/10.5377/dialogos.v1i25.15519 Este artículo busca discutir los mecanismos que han transformado la escuela en una agencia legitimadora de desigualdades sociales y académicas. Para tal fin, se han abordado tres factores que permiten comprender como la escuela tiende a reproducir particularidades de la cultura dominante en la sociedad, lo cual permea las actividades y los procesos formativos dentro de las instituciones educativas. El primer factor es la igualdad de oportunidades que, en la práctica educativa, genera una competencia académica desigual debido a los diversos estratos sociales de los estudiantes. El segundo factor se relaciona con las desigualdades sociales impregnadas en las prácticas escolares que fomentan la exclusión y el fracaso académico. El último factor es el mérito como práctica educativa que desnuda las diferencias académicas y sociales de los estudiantes. Se concluye que la igualdad de oportunidades contribuye a legitimar la competencia desigual entre los estudiantes por obtener los diplomas y posiciones sociales. Además, las desigualdades sociales fomentan la exclusión y el fracaso escolar por el simple hecho que dichas desigualdades se han legitimado y se han plasmado como los requisitos de ingreso, de permanencia y de egreso en instituciones educativas. El mérito contribuye a enfatizar las diferencias sociales y culturales de los estudiantes porque se han convertido en el estímulo legitimado para justificar el desempeño académico, ya que se cree que las notas altas son sinónimo de inteligencia y de aprendizaje.
Keyword: educación y cultura,
igualdad de oportunidades,
desigualdad social,
cambio social
Keyword: education and culture,
equal opportunities,
Social inequality,
social change
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