Journal: | Cuicuilco. Revista de ciencias antropológicas |
Database: | CLASE |
System number: | 000499048 |
ISSN: | 2448-8488 |
Authors: | Lamborghini, Eva1 |
Institutions: | 1Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Argentina |
Year: | 2019 |
Season: | May-Ago |
Volumen: | 26 |
Number: | 75 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Las articulaciones que se enlazan entre arte, política y memoria a partir de procesos de resignificación de expresiones culturales afrolatinoamericanas y que dan lugar al desarrollo de performances políticas en el espacio público de Buenos Aires, es el tema de reflexión en este artículo. Para ello, enfoco mi análisis en la movilización anual a la emblemática Plaza de Mayo, el 24 de marzo -fecha del golpe de Estado de 1976-, donde grupos artístico-políticos de cultura afro proponen, crecientemente, novedosos canales de expresión. Con base en mi trabajo de campo etnográfico, doy cuenta de la continuidad de estos colectivos en las transformaciones de esta marcha de la memoria, en diálogo con los cambios de las formas de movilización social contextuales y la difusión local de expresiones culturales y políticas afrolatinoamericanas. Asimismo, analizo sus vinculaciones con agrupaciones que exceden una inscripción “afro” y cómo este significante es retomado y tiende puentes entre una “intra-genealogía afro” dentro de la performance mayor |
English abstract | In this work I address articulations between art, politics and memory, based on the resignification processes regarding the Afro-Latin American cultural expressions that have given rise to the development of political performances in the public spaces of Buenos Aires. To do this, I focus on the annual mobilization to the emblematic Plaza de Mayo on March 24 -the date of the 1976 coup d'etat- where artistic-political Afro-culture groups are increasingly proposing new channels of expression. Based on my ethnographic field work, I recognize the continuity of these groups in the transformations of this march of memory, in dialogue with the changes in the forms of contextual social mobilization and the local dissemination of Afro-Latin American cultural and political expressions. Likewise, I analyze the movement’s links with groups that surpass an “afro” inscription and how this signifier is revisited, thus building bridges of meaning -regarding “afro intra-genealogy” - within the overall performance |
Disciplines: | Antropología |
Keyword: | Etnología y antropología social, Afrolatinoamericanos, Buenos Aires, Performance, Cultura, Política, Espacio público, Memoria |
Keyword: | Ethnology and social anthropology, Performances, Buenos Aires, Afro-Latin Americans, Culture, Politics, Public space, Memory |
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