Hollywood y Eisenstein filman multitudes



Document title: Hollywood y Eisenstein filman multitudes
Journal: Cuadernos del CISH. Sociohistórica
Database: CLASE
System number: 000308944
ISSN: 1514-0113
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Buenos Aires. Argentina
Year:
Season: Ene-Dic
Number: 15-16
Pages: 129-156
Country: Argentina
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El artículo analiza las representaciones fílmicas de la conciencia social y la experiencia de clase, en relación a varias series de películas del cine clásico, tanto europeo como hollywoodense, que ponen en escena a sujetos sociales colectivos y conflictos sociales. Se intenta responder a la pregunta sobre la posibilidad y alcances de la representación visual y fílmica de las categorías teóricas de las ciencias sociales En esta dirección se examina la homogeneización de las masas en la epopeya de multitudes anónimas en la época del cine mudo, en el cine épico-histórico de la Italia fascista y en las superproducciones históricas estadounidenses de los años cincuenta, así como la aparición fílmica del sujeto histórico proletariado en el cine de la vanguardia rusa de la década de 1920 y su preocupación por filmar expresamente la conciencia revolucionaria y los conflictos de concientización
English abstract The article analyzes the filmic representations of social consciousness and class experience, in several series of European and Hollywood classical films that put on the stage social collective subjects and social conflicts. Which are the possibilities and scope of visual and filmic representation of theoretical cathegories of social sciences? To answer this question, the article considers the homogenization of crowds in the epic silent cinema of crowds, in the epic-historical Italian cinema produced during fascism, and in the historical American superproductions of the fifties. Finally, it examines the filmic emergence of the historical subject ´proletariat´ in the Russian cinema of the avant-garde of the twenties, and its specific concern to film the revolutionnary consciousness and the conflicts of concientization
Disciplines: Ciencias de la comunicación,
Arte,
Historia
Keyword: Sociología de la comunicación,
Cine,
Historia social,
Representaciones sociales,
Conciencia social,
Historia del cine,
Construcción narrativa,
Movimientos sociales,
Proletariado
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).