Comunicación responsable en infografías digitales publicadas por empresas farmacéuticas



Document title: Comunicación responsable en infografías digitales publicadas por empresas farmacéuticas
Journal: Correspondencias & análisis
Database:
System number: 000565984
ISSN: 2304-2265
Authors: 1
1
Institutions: 1Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla. Puebla
Year:
Volumen: s/v
Number: 12
Pages: 31-63
Country: Perú
Language: Español
Document type: Artículo
English abstract Organizations currently use infographics on social media to have a greater impact on audiences. Objective: Characterize the presence of Responsible Communication in infographics published by pharmaceutical companies on the social network Facebook. Methodology: Quantitative, descriptive, transversal, and non-experimental. The variable of interest was Responsible Communication (CR) in two subfields: Corporate Communication and Digital Communication (Hernández-Flores, 2018). 69 infographics published by 4 multinational pharmaceutical companies that had an official website in said network in 2018 were observed. Results: As for Digital Communication, infographics are an effective communication tool; although, the interactivity that arises from said publication is not attended by the observed companies. On Corporate Communication, corporate culture is promoted in infographics, but not the reputation of the companies analyzed. Conclusions: It is a priority to detect the areas of opportunity that organizations must execute a CR towards their audiences using digital tools.
Spanish abstract Actualmente, las organizaciones utilizan infográficos en las redes sociales para tener mayor impacto en los públicos. En ese sentido, se tiene como objetivo caracterizar la presencia de la comunicación responsable en infografías publicadas por empresas farmacéuticas en la red social Facebook. La metodología que se desarrolla es cuantitativa, descriptiva, transversal y no experimental. La variable de interés fue la comunicación responsable (CR) en dos subcampos: "comunicación corporativa" y "comunicación digital" (Hernández-Flores, 2018). Se observaron 69 infografías publicadas por 4 empresas farmacéuticas multinacionales que cuentan con sitio oficial en dicha red en 2018. En cuanto a la comunicación digital, la infografía es una herramienta de comunicación efectiva, aunque la interactividad que surge de dicha publicación no es atendida por las empresas observadas. Sobre la comunicación corporativa, se promueve la cultura corporativa en los infográficos, no así la reputación de las compañías analizadas. Así, es prioritario detectar las áreas de oportunidad que tienen las organizaciones para ejercer una CR hacia sus públicos mediante herramientas digitales.
Disciplines: Ciencias de la comunicación,
Bibliotecología y ciencia de la información,
Medicina
Keyword: Sociología de la comunicación,
Información y sociedad,
Salud pública
Keyword: Sociology of communication,
Information and society,
Public health
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)