Competitive advantages of SMEs: The roles of innovation capability, entrepreneurial orientation, and social capital



Document title: Competitive advantages of SMEs: The roles of innovation capability, entrepreneurial orientation, and social capital
Journal: Contaduría y administración
Database: CLASE
System number: 000494838
ISSN: 0186-1042
Authors: 1
1
Institutions: 1Universitas Islam Sultan Agung, Java. Indonesia
Year:
Season: Ene-Mar
Volumen: 65
Number: 1
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este estudio se propone examinar la influencia de la orientación empresarial y del capital social en las capacidades de innovación y desempeño para lograr la ventaja competitiva de las pequeñas y medianas empresas (Pyme).Las pyme contribuyen en forma importante a la economía de Indonesia, especialmente en la era de una crisis monetaria. Algunas investigaciones sobre las capacidades de desempeño e innovación en las pyme se han centrado en aspectos de finanzas, operación, y marketing, pero no han explorado los activos intangibles como capital empresarial y social. Los activos intangibles se vuelven un factor clave de éxito para mejorar el desempeño de las pyme, especialmente en la era de la Comunidad Económica ASEAN (Asociación de Naciones del Sudeste Asiático) 2016. El método utilizado en esta investigación es descriptivo y explicativo. La muestra de este estudio son dueños de pyme artesanales en Semarang, Jepara, Kudus, con una suma de 254 encuestados El muestreo se realiza en pyme que han estado operando durante al menos cinco años, con más de 10 empleados y que todavía existen a la fecha. Se recolectó la información con el uso del método de encuesta y cuestionarios abiertos y entrevistas. Se realizó el análisis de datos mediante el modelo de ecuaciones estructurales con el programa AMOS (Analysis of moment structures). Los resultados muestran que hay una importante influencia entre orientación empresarial y capital social sobre las capacidades de innovación y desempeño. La capacidad de innovación tiene una significativa influencia sobre la mejora del desempeño y la ventaja competitiva de las pyme
English abstract The purpose of this study is to examine the influence of entrepreneurial orientation and social capital on innovation and performance capabilities in achieving the competitive advantage of small and medium enterprises (SMEs). SMEs contribute significantly to the Indonesian economy, especially in the era of a monetary crisis. Some researches on performance and innovation capabilities in SMEs have focused on finance, operation, and marketing aspects but have not explored the intangible assets such as entrepreneurial and social capital. Intangible assets become a key success factor in improving the performance of SMEs, especially in the era of ASEAN Economic Community 2016. The method used in this research is descriptive and explanatory. The sample of this study is owners of SMEs handicraft in Semarang, Jepara, Kudus, with as many as 254 respondents. Sampling is conducted on SMEs that have been operating for at least five years, having employees over 10 people and still exist up to now. Data were collected by using survey method through closed and open questionnaires and interview. Data analysis was done by using the structural equation model with AMOS program. The results show that there is a significant influence between entrepreneurial orientation and social capital on innovation and performance capabilities. Innovation capability has a significant influence on performance improvement and competitive advantage of SMEs
Disciplines: Economía
Keyword: Empresas,
Pequeña y mediana empresa (PYME),
Innovación,
Orientación empresarial,
Capital social,
Desempeño empresarial,
Ventajas competitivas
Keyword: Enterprises,
Small and medium enterprises (SME's),
Entrepreneurial orientation,
Social capital,
Business performance,
Innovation,
Competitive advantage
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)