El proceso de enseñanza-aprendizaje de la cultura musical cubana en los estudiantes de onceno grado



Document title: El proceso de enseñanza-aprendizaje de la cultura musical cubana en los estudiantes de onceno grado
Journal: Conrado
Database: CLASE
System number: 000506182
ISSN: 1990-8644
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Pinar del Río. Cuba
Year:
Season: Ene-Feb
Volumen: 16
Number: 72
Country: Cuba
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract En Cuba todas las Enseñanzas trabajan la Historia de Cuba como asignatura, pero al investigar sobre la cultura musical cubana, en la segunda mitad del siglo XIX, en el programa de estudio de onceno grado; el tema se torna oscuro. Son pocos los estudiantes que fuera de su formación curricular gustan del estudio de temas históricos. El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba como eje de esta investigación aporta los contenidos que se estudian en la etapa, lo económico, social, lo político, lo cultural; pero no se estudian los músicos de esta, que lucharon por la independencia y/o ayudaron al proceso de formación de la identidad nacional. Este tema se trabaja desde la estrecha relación entre la ciencia, la tecnología y la sociedad que están comprometidas con esta investigación. Su vínculo con el proceso de enseñanza aprendizaje de la cultura musical cubana, en la segunda mitad del siglo XIX, en los estudiantes de onceno grado, es un tema complejo y relevante que debe asumir hoy el pensamiento pedagógico cubano, para lograr un desarrollo sostenible, como la vía más equilibrada y madura para la formación del hombre integralmente culto al que aspira el país
English abstract The study of the History of Cuba at the present time is a phenomenon that not few they stop to study. But when making a study of the process of teaching-learning of the History of Cuba from the Cuban musical culture, in the second half of the XIX century, in the students of eleventh degree; the topic you dark restitution. They are few the students that you/they like of the study of these topics outside of their curricular formation. The process of teaching-learning of the History of Cuba like axis of this investigation contributes the contents that are studied in the stage, the economic, social, the political thing, the cultural thing but it is left in a plane of smaller importance to the musicians of this, without realizing that some of them fought for the independence of Cuba and others helped to the process of formation of the national identity. The science, the technology and the society are very involved in this investigation, because the social advances and scientific-technicians are responsible in the big changes, in the modern society. There is a narrow relationship among science, technology and society. Its bond with the process of teaching learning of the Cuban musical culture, in the second half of the XIX century, in the students of eleventh degree, is a complex and excellent topic that should assume today the Cuban pedagogic thought, to achieve a sustainable development, as the most balanced road and it matures integrally for the man's formation cult to which aspires the country
Disciplines: Educación,
Historia,
Ciencia y tecnología
Keyword: Educación media y media superior,
Sistemas educativos,
Pedagogía,
Historia de la cultura,
Música,
Ciencia,
Tecnología,
Enseñanza-aprendizaje,
Cultura artística,
Cultura musical,
Sociedad,
Cuba
Keyword: Middle and high school education,
Educational systems,
Pedagogy,
History of culture,
Music,
Science,
Technology,
Teaching-learning,
Artistic culture,
Musical culture,
Society,
Cuba
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)