Education reform in Azerbaijan during the tsarist period: a paradigm of priorities



Document title: Education reform in Azerbaijan during the tsarist period: a paradigm of priorities
Journal: Conrado
Database: CLASE
System number: 000519689
ISSN: 1990-8644
Authors: 1
Institutions: 1Baku State University, Bakú. Azerbaiyán
Year:
Volumen: 17
Number: 81
Pages: 467-475
Country: Cuba
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El objetivo de este artículo es analizar las reformas educacionales en el territorio del Cáucaso durante el dominio zarista. La investigación tiene una naturaleza cualitativa y como principal método de investigación se utilizó el análisis de documentos históricos. Se encontró que de manera general existiron disparidades en el desarrollo de los territorios así como en la aceptación por parte de los residentes locales respecto a las formas rusas. De manera general la etnia armenia aceptó la rusificación de manera bastante rápida sin embargo en los pueblos musulmanes este proceso fue más complicado. Indiscutiblemente, las reformas educacionales potenciaron el desarrollo del territorio lo que se demuestra con la cantidad de escuelas seculares y gimnasios creados, lo que fue potenciado en este nuevo contexto educativo. Sin embrago, como la educación es más que el aprendizaje de formas y métodos para la resolución de problemas el proceso de rusificación eventualmente intesificó las contradicciones entre una élite pro-rusa y un movimiento defensor de la identidad nacional
English abstract The objective of this article is to analyze the educational reforms in the territory of the Caucasus during the Tsarist rule. The research has a qualitative nature and the analysis of historical documents was used as the main research method. It was found that in general there were disparities in the development of the territories as well as in the acceptance by local residents regarding the Russian forms. In general, the Armenian ethnic group accepted the Russification quite quickly, however in the Muslim towns this process was more complicated. Unquestionably, the educational reforms promoted the development of the territory, which is demonstrated by the number of secular schools and gymnasiums created, which was enhanced in this new educational context. However, as education is more than learning forms and methods for solving problems, the Russification process eventually intensified the contradictions between a pro-Russian elite and a movement defending national identity
Disciplines: Educación
Keyword: Planeación y políticas educativas,
Sistemas educativos,
Historia y filosofía de la educación,
Reforma educativa,
Identidad nacional,
Cáucaso,
Azerbaiyán
Keyword: Educational planning and policies,
Educational systems,
History and philosophy of education,
Educational reform,
National identity,
Caucasus,
Azerbaijan
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)