Journal: | Argos (Caracas) |
Database: | CLASE |
System number: | 000307269 |
ISSN: | 0254-1637 |
Authors: | Peñaranda, Lourdes1 |
Institutions: | 1Universidad del Zulia, Maracaibo, Zulia. Venezuela |
Year: | 2008 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 25 |
Number: | 49 |
Pages: | 6-25 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | El “retorno espejado” a ser buscado en este artículo significa la amnesia del espejo andrógino que poseemos, la equivalencia de la quiralidad femeninomasculina, la presentación de lo impresentable que al aparecer en un instante se manifiesta como retorno, como otro. En la obra de Marcel Duchamp, y especialmente en “El gran vidrio”, se advierte esta condición de desdoblamiento superpuesto en un continuo circular; se evidencia la posibilidad de fundición en su retorno espejado, ese posible impresentable de vocación incongruente, que por instantes y de manera voluntaria o involuntaria se deja aparecer |
English abstract | The “mirrored return” to be pursued in this article means amnesia of the androgynous mirror that we hold. It is the equivalence of the feminine-masculine chirality, the presentation of the non-presentable thing that when appears at an instant becomes evident as a return, as the other. In the work of Marcel Duchamp, and especially in “The large glass”, this condition of deployment superposed on a circular continuum is noticeable. It evinces the possibility of melting in its mirrored return, this possible unpresentable of incongruous vocation, which at moments and in a voluntary or involuntary way, is let to appear |
Disciplines: | Filosofía |
Keyword: | Etica, Metafísica, "El Banquete", Aristófanes, Amor, Duchamp, Marcel, Andróginos |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |