Journal: | Andamios |
Database: | CLASE |
System number: | 000526751 |
ISSN: | 1870-0063 |
Authors: | Carpio Cervantes, Enrique1 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de la Ciudad de México, Academia de Ciencia Política y Administración Urbana, Ciudad de México. México |
Year: | 2021 |
Season: | May-Ago |
Volumen: | 18 |
Number: | 46 |
Pages: | 297-329 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | A partir de los datos de un índice considerado minimalista -Freedom in The World de Freedom House-, uno declarado sustantivo -The Economist Intelligence Unit Democracy Index- y otro propuesto como maximalista -Índice de Desarrollo Democrático de América Latina, IDD-Lat-, este trabajo describe el estado y evolución de la democracia en América Latina entre 2000 y 2018. Los resultados confirman la tendencia hacia mayores déficits tanto en lo mínimo como en lo sustantivo o significativo, y que en la región coexisten algunas de las democracias más duraderas con una dictadura de guerra fría, dos nuevos autoritarismos y en medio, diversos grados de fragilidad y vulnerabilidad democráticas |
English abstract | This paper is about democracy in Latin America from year 2000 to 2018. The data used is minimalist -from Freedom House’s Freedom in The World-, as well as thick or wider -from The Economist Intelligence Unit Democracy Index- and even maximalist -from Índice de Desarrollo Democrático de América Latina, IDD-Lat-. Findings confirm declining tendencies for most of the features measured. It also shows that some of the most enduring democracies in the region coexisted with a dictatorship from the Cold-War era, with a couple of new authoritarian regimes and that in between, there were diversity of fragile and vulnerable democracies |
Disciplines: | Ciencia política |
Keyword: | Sistemas políticos, Democracia, Autoritarismo, América Latina |
Keyword: | Political systems, Democracy, Authoritarianism, Latin America |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |