Journal: | Andamios |
Database: | CLASE |
System number: | 000526960 |
ISSN: | 1870-0063 |
Authors: | Martínez González, Víctor Hugo1 |
Institutions: | 1Universidad de la Ciudad de México, Academia de Ciencia Política y Administración Urbana, Ciudad de México. México |
Year: | 2022 |
Season: | Ene-Abr |
Volumen: | 19 |
Number: | 48 |
Pages: | 207-225 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Conocido como un clásico del cine político, los filmes de Ken Loach denuncian las injusticias del capitalismo contra las clases trabajadoras y critican la explotación laboral profundizada por el neoliberalismo. Este ensayo analiza en tres filmes la mirada de Ken Loach, y reflexiona sobre la necesidad de revisar políticamente las bases económicas del orden social. Precarizar el trabajo y el bienestar de las clases trabajadoras es, como aquí se argumenta, un síntoma de la confusión ideológica entre modernización y democracia de nuestro tiempo |
English abstract | Known as a classic of political cinema, Ken Loach’s films denounce the injustice of capitalism against the working classes and criticize the labor explotation deepened by neoliberalism. This essay analizes Ken Loach’s gaze in three films, and reflects on the need to politically review the economic foundations of the social order. Precarizing labor and the well-being of the working classes is, as it is argued here, a sympton of the ideological confusion between modernization and democracy of our time |
Disciplines: | Arte |
Keyword: | Cine, Cine político, Loach, Ken, Cambio social, Neoliberalismo, Explotación laboral |
Keyword: | Cinema, Political cinema, Loach, Ken, Social change, Neoliberalism, Labor explotation |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |