Journal: | Andamios |
Database: | CLASE |
System number: | 000497196 |
ISSN: | 1870-0063 |
Authors: | Canela Morales, Luis Alberto Ruiz Sosa, Francisco Gabriel1 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de Chiapas, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas. México |
Year: | 2019 |
Season: | Sep-Dic |
Volumen: | 16 |
Number: | 41 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, teórico |
Spanish abstract | El objetivo de este ensayo es exponer, por un lado, la naturaleza simbólica del razonamiento lógico formal y, por otro lado, su naturaleza diagramática. En particular, este ensayo trata de exponer qué significa conocer por medio de diagramas y símbolos y cómo este conocimiento está vinculado al carácter formal de la lógica. Como caso concreto de estudio se analizará el aspecto diagramático y didáctico de los diagramas de Venn y su enseñanza en el Nivel Medio Superior y Superior |
English abstract | The aim of this research paper is to present, on the one hand, the symbolic nature of formal logical reasoning and, on the other hand, its diagrammatic nature. Particularly, this research paper attempts to explain what means to know by means of diagrams and symbols and how this knowledge is linked to the formal nature of logic. As a concrete case of study, will be analyzed Venn diagrams as well as their teaching in the program of High School and College |
Disciplines: | Filosofía |
Keyword: | Metafísica, Filosofía de la ciencia, Lógica, Símbolo, Diagrama de Venn, Didáctica |
Keyword: | Metaphysics, Philosophy of science, Logic, Symbol, Venn diagram, Teaching |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |