Utilidad y consumo emotivo de leche fresca en la ciudad de Cajamarca-Perú



Document title: Utilidad y consumo emotivo de leche fresca en la ciudad de Cajamarca-Perú
Journal: Alfa (El Alto)
Database:
System number: 000567490
ISSN: 2664-0902
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad César Vallejo. Lima, Perú,
Year:
Volumen: 7
Number: 20
Pages: 346-353
Country: Bolivia
Language: Español
English abstract The theory of value has varied over time; it is applied and used to explain and assign prices; the classical theory, focused on production costs plus a margin, is objective; the neoclassical theory, focused on utility perception, is subjective and rational; the behavioral theory, focused on utility perception, is subjective and emotional. Therefore, the objective of the study was to determine the assignment of utility to fresh milk, with the exposure of factors external to the product, to its consumers; and to demonstrate the emotional decisions of the demand. The research was of experimental type, fractional factorial design of 3 x 3, the number of profiles was 12 to allow the degree of freedom of error; the fresh milks of the profiles had the same organoleptic characteristics. The experimental group consisted of 15 subjects selected by convenience. Psychometric cards designed to collect information from the experiment were used. The results showed emotionality in consumption, factors external to the product produced assignment of different total utility units (6.987, 5.898 and 2.126) to fresh milk with equal organoleptic characteristics, the assignments of utility units were. According to breed: Creole 0.528; Holstein 0.176 and Borwn Swiss -0.694. According to cattle feed: mixed 1,250; natural pasture 0.722 and concentrate -1.972. According to price were for S/ 1.80; 1.50; and 1.20 (-0.625; -0.417; -0.208 respectively), the price factor occupied the last place of importance (8.571%) while feed and breed had places of importance of 66.286 and 25.143% respectively.
Spanish abstract La teoría del valor ha variado en el tiempo; se aplica y usa para explicar y asignar precios; la teoría clásica enfocada en costos de producción más un margen, es objetiva; la teoría neoclásica orientada en percepción de utilidad, es subjetiva y racional; la teoría conductual, enfocada en la percepción de utilidad, es subjetiva y emocional. Por ello el objetivo del estudio fue determinar la asignación de utilidad a la leche fresca, con la exposición de factores externos al producto, a sus consumidores; y demostrar las decisiones emotivas de la demanda. La investigación fue de tipo experimental, diseño factorial fraccionado de 3 x 3, el número de perfiles fueron 12 para permitir el grado de libertad del error; las leches frescas de los perfiles tuvieron las mismas características organolépticas. El grupo de experimentación estuvo conformado por 15 sujetos seleccionados por conveniencia. Se utilizó tarjetas psicométricas diseñadas para recopilar información del experimento. Los resultados mostraron emotividad en el consumo, factores externos al producto produjeron asignación de diferentes unidades de utilidades totales (6,987; 5,898 y 2,126) al mismo a leche fresca con características organolépticas iguales, las asignaciones de unidades de utilidad fueron. Según raza: criolla 0,528; Holstein 0,176 y Borwn Swiss -0,694. Según la alimentación del ganado: mixta 1,250; pastos naturales 0,722 y concentrado -1,972. Según precio fueron para S/ 1,80; 1,50; y 1,20 (-0,625; -0,417; -0,208 respectivamente), el factor precio ocupó el último lugar de importancia (8,571%) mientras que la alimentación y la raza tuvieron lugares de importancia de 66,286 y 25,143% respectivamente.
Keyword: Consumo emotivo,
Asignación de utilidad,
Leche Fresca
Keyword: Utility allocation,
Fresh milk,
Emotional consumption
Full text: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)