Journal: | Actualidades investigativas en educación |
Database: | CLASE |
System number: | 000369245 |
ISSN: | 1409-4703 |
Authors: | Baquero Orueta, Ricardo1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Quilmes, Quilmes, Buenos Aires. Argentina |
Year: | 2009 |
Volumen: | 9 |
Pages: | 1-26 |
Country: | Costa Rica |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | En el presente trabajo intentaremos mostrar algunas de las implicancias de la obra de Vigotsky y los desarrollos de los Enfoques socioculturales en el campo psicoeducativo. Interesará principalmente describir sus efectos sobre la revisión del problema de la definición de unidades de análisis en la explicación de los procesos de desarrollo. A estos efectos se analizarán ciertos usos de la categoría de ZDP así como sus efectos posibles en el abordaje del fracaso escolar masivo |
English abstract | This paper aims to present some of the implications that the work of Lev Vigotsky and other productions within the socio-cultural approaches have had in the field of educational psychology. It will be mainly focused on the contributions of these perspectives to the discussion about the units of analysis used to explain developmental processes. Certain uses of the Zone of Proximal Development concept will be analysed, as well as its possible effects in conceptualizing massive school failure |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Sociología de la educación, Psicología educativa, Enfoque sociocultural, Unidades de análisis, Aprendizaje escolar, Fracaso escolar |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |