Testing the Validity of GRE Scores on Predicting Graduate Performance for National and International Engineering Students



Document title: Testing the Validity of GRE Scores on Predicting Graduate Performance for National and International Engineering Students
Journal: Acta de investigación psicológica
Database: CLASE
System number: 000490886
ISSN: 2007-4832
Authors: 1
1
Institutions: 1University of Nebraska, Department of Educational Psychology, Lincoln, Nebraska. Estados Unidos de América
2Buros Center for Testing, Lincoln, Nebraska. Estados Unidos de América
Year:
Volumen: 9
Number: 2
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Gran cantidad de estudios han examinado la validez de puntajes REG (Registro de Examinación de Graduados) como predictores del éxito de graduación, aunque aún existen algunas limitaciones. Este estudio se enfocó en programas de ingeniería y evaluó la validez de puntajes REG como predictor del GPA (Grade Point Average, Puntaje Promedio de Calificaciones) (GGPA). Adicionalmente, las diferencias en la validez de puntajes REG entre los estudiantes americanos e internacionales, así como los puntajes entre estudiantes de maestría y doctorado, fueron comparadas. La capacidad predictiva incremental del REG sobre el GPA de los estudiantes de pregrado (UGPA) y los puntajes TOEFL también fue evaluada. Se obtuvieron datos de 1083 estudiantes de programas de ingeniería de una universidad grande de la zona centro-oeste. Los resultados indicaron que el REG fue útil como predictor del GGPA de los estudiantes de ingeniería. Los puntajes REG explicaron mayor cantidad de varianza para estudiantes americanos que para estudiantes internacionales, aunque sólo se encontraron diferencias estadísticamente significativas cuando el REG cuantitativo predijo GGPA. Los puntajes REG verbal y REG cuantitativo presentaron puntajes diferentes al predecir calificaciones de los graduados de maestría y doctorado. El puntaje UPGA resultó ser un buen predictor, y los puntajes del TOEFL estuvieron correlacionados significativamente con las variables de criterio. Los puntajes REG, sin embargo, resultaron tener validez incremental significativa por encime de los puntajes UGPA y TOEFL. Los puntajes TOEFL fueron menos capaces de hacer predicciones
English abstract Numerous research studies have examined the validity of GRE scores in predicting graduate success, however, some limitations still exist. This study targeted graduate engineering programs and investigated the validity of GRE scores in predicting graduate engineering GPA (GGPA). In addition, the differences in the validity of GRE scores between American and international students and between masters’ and doctoral students were compared. The GRE’s incremental predictive ability over undergraduate GPA (UGPA) and TOEFL scores was examined. Data were obtained from 1083 students from the engineering programs in a large, comprehensive midwestern university. Results indicated that GRE was useful in forecasting GGPA of graduate engineering students. The GRE scores explained more criterion variance for American students than for international students, but statistically significant differences were only found when GRE-Quantitative predicted GGPA. The GRE-Verbal and GRE-Quantitative scores had different patterns in predicting graduate grades for master’s and doctoral students. UGPA was found to be a very strong predictor, and TOEFL scores were significantly correlated with the criterion variables. GRE scores, however, were found to have significant incremental validity over UGPA and TOEFL scores. TOEFL scores were less able to make predictions
Disciplines: Psicología
Keyword: Psicología educativa,
Graduate Record Examinations,
Validación de pruebas,
Examen de admisión,
Ingeniería,
Posgrado,
Estados Unidos de América
Keyword: Psychology,
Educational psychology,
Graduate Record Examinations,
Tests validation,
Entrance examination,
Engeeniering,
Postgraduate education,
United States of America
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)