Apoyo Social, Autoestima y Bienestar Subjetivo en Escolares. El caso de México y Argentina



Document title: Apoyo Social, Autoestima y Bienestar Subjetivo en Escolares. El caso de México y Argentina
Journal: Acta de investigación psicológica
Database: CLASE
System number: 000515201
ISSN: 2007-4832
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, Estado de México. México
Year:
Season: Ago
Volumen: 10
Number: 2
Pages: 65-79
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Se analiza si la autoestima media la relación entre apoyo social y bienestar subjetivo en niños de educación básica que se encuentran en condición de vulnerabilidad social por situación de precariedad económica, en el que se realizaron dos estudios. El primero, evalúa estas variables en niños mexicanos y el segundo explora si esta asociación se da en la misma dirección en el caso de niños argentinos. La muestra total está conformada por 207 escolares, 96 niños y 111 niñas, con un rango de edad de 11 a 15 años (M= 11.93, DT= .97) todos de escuelas públicas de educación básica. Los participantes del grupo 1 son 100 niños mexicanos de ambos sexos, el grupo 2 son 107 participantes (46 niños y 61 niñas) de la ciudad de Mendoza Argentina. Aplicándose escalas de: autoestima, apoyo social familiar, afectividad positiva-negativa y de satisfacción con la vida. La asociación entre las variables fue significativa excepto la afectividad negativa, al igual que los modelos de regresión. Se comprueba parcialmente el modelo de trayectorias propuesto. Se sugiere continuar verificando el modelo, y considerar la inclusión de variables contextuales como el ambiente familiar, y académicas para explicar los factores que contribuyen en el bienestar infantil
English abstract Self-esteem, social support and subjective well-being are relevant variables in Positive Psychology because they are closely related to the optimal functioning of individuals. However, there is still little research that analyzes these variables together and there are no references to this in the case of children in a situation of psychosocial vulnerability. So the objective is to analyze if self-esteem mediates the relationship between social support and subjective well-being. With a cross-sectional design, two studies were carried out, the first of them, evaluates the relationship of these variables in a sample of Mexican children. The second one explores if this association occurs in the same direction in the case of Argentine children. The total sample consists of 207 schoolchildren of which 96 are boys and 111 are girls, with an age range from 11 to 15 years (M = 11.93, SD = .97) all of them from public schools of basic education. The participants of group 1 are 100 Mexican children of both sexes equally represented, and in the group 2, 107 children participate (46 boys and 61 girls) residing in the city of Mendoza, Argentina. Applying the scales of: self-esteem, family social support, positive-negative affectivity, satisfaction with life and a sociodemographic questionnaire. Descriptive analysis, correlation analysis, simple linear regression analysis and a path model were tested. The association between the variables was significant except the negative affectivity, as well as the regression models. The proposed initial model was partially verified, both in group 1 and group 2. The findings suggest to continue verifying the model, as well as considering the inclusion of contextual variables such as the family environment, and academic ones that explain the factors that contribute to the well-being of children
Disciplines: Psicología
Keyword: Psicología clínica,
Educación básica,
México,
Argentina,
Apoyo Social,
Autoestima,
Bienestar Subjetivo,
Niños,
Vulnerabilidad social,
Precariedad
Keyword: Clinical psychology,
Basic education,
Mexico,
Argentina,
Social Support,
Self-esteem,
Subjective Wellbeing,
Children,
Social vulnerability,
Precarity
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)