Comprensión auditiva: evaluación y aprendizaje



Document title: Comprensión auditiva: evaluación y aprendizaje
Journal: Iztapalapa
Database: CLASE
System number: 000442588
ISSN: 0185-4259
Authors: 1
Institutions: 1Instituto Tecnológico Autónomo de México, Departamento Académico de Lenguas, México, Distrito Federal. México
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 36
Number: 79
Pages: 31-46
Country: México
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, teórico
Spanish abstract La compresión auditiva es fundamental en la socialización y en el desempeño académico y profesional; sin embargo, en México no se enseña de manera explícita en el aula, y su evaluación apenas inicia: los primeros indicadores de desempeño los ofreció el Examen de Habilidades Lingüísticas (exhaling). A partir de los resultados de dicho examen se analiza la forma en que la comprensión auditiva podría desempeñar un papel protagónico en el aprovechamiento escolar y el fortalecimiento del español
English abstract Listening comprehension is fundamental in the processes of socialization, as well as in the academic and professional development; nevertheless, in Mexico, teachers do not explicitly teach it in the classroom, and its evaluation is just beginning: the Test for Linguistic Skills in Spanish (exhaling, for its abbreviation in Spanish) offered its first performance indicators. In the paper, based on the results of exhaling, it will be exposed how listening could play a protagonist roll in college achievement, as well as in Spanish learning strengthening
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Comprensión auditiva,
Comunicación oral,
Desarrollo auditivo,
Literacidad,
Competencia lingüística,
Lenguaje académico,
Español
Full text: Texto completo (Ver PDF)