Revista: | Revista Espiga (San José) |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000548535 |
ISSN: | 2215-454X |
Autores: | Guzmán-Taveras, Lourdes Natalia |
Año: | 2022 |
Volumen: | 21 |
Número: | 43 |
Paginación: | 219-253 |
País: | Costa Rica |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Since 2013, the Dominican Republic declared early childhood of the highest interest and new comprehensive care programs have emerged. This article presents research that answers the question: What is the alignment between evidence on early childhood education best practices with the Dominican Republic's education policy and its implementation? Information was triangulated across a) a conceptual framework of evidence; b) documentary analysis of policies and their implementation; and c) interviews with stakeholders. The results show variability between compulsory education and other modalities. There is a need to improve the alignment of institutional coordination, coverage of care, entry of teaching staff, and infrastructure and security, with what the evidence recommends. |
Resumen en español | Desde el 2013, en República Dominicana se declara la primera infancia de alto interés y surgen nuevos programas de atención integral. Este artículo presenta los resultados de una investigación para responder la pregunta: ¿Cuál es la alineación entre la evidencia investigativa sobre la educación de la primera infancia con la política educativa de República Dominicana y su implementación? Se trianguló información proveniente de: a) un marco conceptual de evidencias, b) el análisis documental de las políticas y su implementación y c) entrevistas a actores clave. Los resultados muestran variabilidad entre la educación obligatoria y las demás modalidades. Se requiere mejorar la alineación con la evidencia en la articulación de las instituciones, cobertura de atención, ingreso del personal docente e infraestructura y seguridad. |
Palabras clave: | Buenas prácticas, Calidad educativa, Desarrollo infantil, Política educativa |
Keyword: | Best Practices, Quality Education, Child Development, Education Policy |
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