Journal: | Salud pública de México |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000407787 |
ISSN: | 0036-3634 |
Authors: | Reyes Morales, Hortensia1 Gómez Bernal, Enrique2 Gutiérrez Alba, Gaudencio3 Aguilar Ye, Arturo4 Ruiz Larios, José Arturo Alonso Núñez, Gabriel de Jesús5 |
Institutions: | 1Hospital Infantil de México "Federico Gómez", Dirección de Investigación, Ciudad de México. México 2Secretaría de Salud, Dirección General de Calidad y Educación en Salud, Ciudad de México. México 3Universidad Veracruzana, Instituto de Ciencias de la Salud, Veracruz. México 4Universidad Veracruzana, Facultad de Medicina, Minatitlán, Veracruz. México 5Servicios Estatales de Salud, Veracruz. México |
Year: | 2017 |
Season: | May-Jun |
Volumen: | 59 |
Number: | 3 |
Pages: | 248-257 |
Country: | México |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Evaluar la factibilidad y aceptabilidad de una estrategia educativa multifacética de mejora de calidad de atención en áreas rurales de México. Material y métodos: Se realizó un estudio de demostración con una intervención educativa a equipos de salud en 18 centros de salud rurales en México, que incluyó desarrollo de la estrategia; selección y capacitación de instructores (especialistas del hospital de referencia y equipos asesores multidisciplinarios); implementación de la estrategia educativa para seis motivos prioritarios de atención, mediante talleres, asesorías individualizadas y sesiones de revisión de casos. Se evaluaron factibilidad y aceptabilidad mediante listas de cotejo, observación directa, cuestionarios y entrevistas a profundidad con actores clave. Resultados: A pesar de algunas barreras organizacionales, la estrategia fue percibida como valiosa por los participantes, por la asesoría personalizada y la integración de los equipos de salud en su práctica profesional. Conclusión: La estrategia educativa es aceptable para áreas rurales; su factibilidad en la operación usual dependerá de mejoras organizacionales de los servicios |
English abstract | To evaluate the feasibility and acceptability of a comprehensive educational strategy designed to improve care quality in rural areas of Mexico. Materials and methods: A demonstration study was performed in 18 public rural health centers in Mexico, including an educational intervention that consists of the following steps: Development of the strategy; Selection and training of instructors (specialist physicians from the referral hospital and multidisciplinary field teams); Implementation of the strategy among health care teams for six priority causes of visit, through workshops, individual tutorials, and round-table case-review sessions. Feasibility and acceptability were evaluated using checklists, direct observation, questionnaires and in-depth interviews with key players. Results: Despite some organizational barriers, the strategy was perceived as worthy by the participants because of the personalized tutorials and the improved integration of health teams within their usual professional practice. Conclusion: The educational strategy proved to be acceptable; its feasibility for usual care conditions will depend on the improvement of organizational processes at rural facilities |
Disciplines: | Medicina |
Keyword: | Salud pública, Educación continua, Servicios de salud, Educación en salud, Atención primaria, Areas rurales |
Keyword: | Medicine, Public health, Continuous education, Health services, Health education, Primary care, Rural areas |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |