Journal: | Cuadernos americanos |
Database: | CLASE |
System number: | 000443285 |
ISSN: | 0185-156X |
Authors: | Peña, Margarita1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Ciudad de México. México |
Year: | 2016 |
Season: | Jul-Sep |
Volumen: | 3 |
Number: | 157 |
Pages: | 15-35 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Se aborda la infancia del Inca Garcilaso en Cusco y su madurez y muerte en España, la relación con la madre inca y con el padre español conquistador; la visión y crónica del mundo indígena a partir de relaciones orales recreadas en los Comentarios reales (1609) y en la Historia general del Perú (1617) y se pone el énfasis en la crítica de la antigüedad peruana, específicamente en la antropofagia. Se aborda también la influencia de Pedro Cieza de León y de Blas Valera, así como el posible encuentro con Cervantes y las amistades literarias. Asimismo se trazan paralelismos entre el Inca y el cronista Sigüenza y Góngora. Palabras clave: |
English abstract | In this paper the author discusses Inca Garcilaso’s childhood in Cusco and his adulthood and passing in Spain; his relationship with his Inca mother and his Spanish-conqueror father; and the vision and chronicle of the indigenous world based on oral accounts recreated in the Comentarios reales (1609) and Historia general del Perú (1617). She also emphasizes the criticism of Peruvian antiquity, specifically anthropophagy. The author addresses in addition the influence of Pedro Cieza de León and Blas Valera, Garcilaso’s possible encounter with Cervantes, and his literary friendships. Moreover, she draws parallels between Garcilaso and New Spain’s chronicler Sigüenza y Góngora |
Disciplines: | Historia, Literatura y lingüística |
Keyword: | Historia de la literatura, Cervantes Saavedra, Miguel de, Singüenza y Góngora, Carlos de, Montilla, Mariano, "Comentarios reales", Siglo XVI, Siglo XVII, Perú |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |