Revista: | Voces de la educación |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000572383 |
ISSN: | 2448-6248 |
Autores: | Chávez Palencia, Talía1 Rodríguez Salazar, Tania1 |
Instituciones: | 1Universidad de Guadalajara, |
Año: | 2022 |
Volumen: | 7 |
Número: | 13 |
Paginación: | 3-35 |
País: | México |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | We present the results of a study on social representations around educational inclusion/exclusion in participants of psychopedagogical teams in Jalisco, Mexico from the dramatic analysis of stories of school inclusion generated in writing during a group dynamic. The results show the hegemony of a medical-clinical representation scheme, which is overlap on a school intervention scheme. Inclusion is an achievement that involves the participation of various actors, their moral qualities to accept differences, the training of teachers and the intervention of psychopedagogical teams. |
Resumen en español | Presentamos resultados de un estudio de representaciones sociales sobre inclusión/exclusión educativa en participantes de equipos psicopedagógicos en Jalisco, México, a partir del análisis dramático de historias de inclusión escolar generadas en una dinámica grupal. Observamos la hegemonía de un esquema de representación médico-clínico, que se superpone, al de intervención escolar; que la inclusión es un logro colectivo, supone cualidades morales de diversos actores, capacitación y la intervención especializada. |
Palabras clave: | Inclusión educativa, representación social, narrativa, exclusión educativa, psicopedagogía |
Keyword: | Educational inclusion, social representation, narrative, educational inclusion, psychopedagogy |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |