Título del documento: Psychological impact of the COVID-19 pandemic on university professors at a University Institution in North Lima
Revista: Salud, Ciencia y Tecnología
Instituciones: 1Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima. Perú
2Instituto Peruano de Salud Familiar, Perú
Resumen en inglés Introduction: Psychological distress is one of the events that compromise the mental health of University professors in a situation that puts their physical and mental well-being at risk, therefore, the objective of the research is to determine psychological distress in University professors that are of a University Institution in North Lima.Methods: It is a quantitative, descriptive, non-experimental cross-sectional study, with a total population of 147 participating health professionals, who responded to a questionnaire of sociodemographic data and the depression, anxiety, and stress scale (DASS-21).Results: The results show that in health professionals, 61 (41.5%) present high psychological distress, 44 (29.9%) medium psychological distress and 42 (28.6%) low psychological distress.Conclusions: It is concluded that strategies should be sought to improve the mental health of health professionals, who are in the first line of care for COVID-19 patients and this should be increased in mental health services that allow attending to professionals who are at a higher risk of psychological distress.
Resumen en español Introducción: El malestar psicológico es uno de los eventos que comprometen la salud mental de los docentes Universitarios en una situación que pone en riesgo su bienestar físico y mental, por lo tanto, el objetivo de la investigación es determinar el malestar psicológico en docentes Universitarios que son de una Institución Universitaria de Lima Norte.Métodos: Es un estudio cuantitativo, descriptivo, no experimental de corte transversal, con una población total de 147 profesionales de la salud participantes, quienes respondieron un cuestionario de datos sociodemográficos y la escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21).Resultados: Los resultados muestran que en los profesionales sanitarios, 61 (41,5%) presentan malestar psicológico alto, 44 (29,9%) malestar psicológico medio y 42 (28,6%) malestar psicológico bajo.Conclusiones: Se concluye que se deben buscar estrategias para mejorar la salud mental de los profesionales sanitarios, que se encuentran en la primera línea de atención a los pacientes COVID-19 y ésta debe incrementarse en los servicios de salud mental que permitan atender a los profesionales con mayor riesgo de malestar psicológico.
Disciplinas: Biología,
Sociología,
Palabras clave: Distrés psicológico Coronavirus,
Depresión,