Diseño educativo: estrategias metodológicas para el trabajo por proyectos en el salon de clases



Título del documento: Diseño educativo: estrategias metodológicas para el trabajo por proyectos en el salon de clases
Revista: Revista lengua y cultura
Base de datos:
Número de sistema: 000586294
ISSN: 2683-2321
Autores: 1
Instituciones: 1Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey,
Año:
Volumen: 4
Número: 8
Paginación: 17-25
País: México
Idioma: Español
This paper focuses on the design of tasks based upon project work for the teaching-learning process in any discipline, appealing to a collaborative and interdisciplinary learning which implies more than one subject´s knowledge. The new implementation of new study plans in Mexico has hindered educational design due to constant changes and the inclusion of new technologies. This paper tackles the concepts of transmedia, media convergence and interdiscipline in order to propose an easier and more effective design of dynamic and interactive projects which could be carried out by stages: formative and summative assessment, and may result in a real and significative learning which connects daily life with the acquired knowledge.
Resumen en inglés This paper focuses on the design of tasks based upon project work for the teaching-learning process in any discipline, appealing to a collaborative and interdisciplinary learning which implies more than one subject´s knowledge. The new implementation of new study plans in Mexico has hindered educational design due to constant changes and the inclusion of new technologies. This paper tackles the concepts of transmedia, media convergence and interdiscipline in order to propose an easier and more effective design of dynamic and interactive projects which could be carried out by stages: formative and summative assessment, and may result in a real and significative learning which connects daily life with the acquired knowledge.
Resumen en español Este artículo se centra en el trabajo por proyectos para el proceso de enseñanza-aprendizaje en cualquier disciplina, apelando a un aprendizaje colaborativo e interdisciplinario que implique el conocimiento de más de una asignatura. La nueva implementación de planes de estudio en México ha dificultado el diseño educativo debido a los constantes cambios y la incorporación de nuevas tecnologías. Este trabajo aborda algunos conceptos como la transmedialidad, la convergencia mediática y la interdisciplina para proponer un diseño más fácil y eficaz de proyectos dinámicos e interactivos que puedan llevarse a cabo por etapas de evaluación formativa y sumativa, y den como resultado un aprendizaje real y significativo que comunique su vida cotidiana con el conociemiento adquirido.
Palabras clave: Evaluación formativa,
evaluación sumativa,
Interdisciplina,
Proyecto,
transmedialidad
Keyword: Formative evaluation,
summative evaluation,
interdiscipline project,
transmedia
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)