Revista: | Revista INVECOM |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000573357 |
ISSN: | 2739-0063 |
Autores: | Vargas, Vanessa1 |
Instituciones: | 1Universidad Católica Andrés Bello, |
Año: | 2021 |
Volumen: | 1 |
Número: | 2 |
Paginación: | 290-304 |
País: | Venezuela |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | The following text explores the preservation of the material and immaterial memory of contemporary dance in Venezuela based on Mark Franco's notion of exception. Contemporary dance in Venezuela, at least that which remains autonomous with respect to the cultural policies of the State, faces the problem of a politicization that affects its modes of production, consumption, and preservation. This dynamic, according to the results of our research, does not seem to be sustainable over time. Emphasizing bodily practices as sites of resistance and creation, their relationship with new practices and technologies, and their place in the dynamics of contemporary cultural consumption, I propose to approach this issue from the theories developed by Mark Franco regarding dance and its relationship with totalitarian regimes, as well as through the research on archive and repertoire proposed by Diana Taylor and André Lepecki (among other researchers) incorporating interviews and expert testimonies, as well as documentary research, to expose the challenges, practices and potentialities in relation to ephemeral materials, focusing on the vulnerability of the transmission of their memory. |
Resumen en español | El siguiente texto explora la conservación de la memoria material e inmaterial de la danza contemporánea en Venezuela a partir de la noción de excepción de Mark Franco. La danza contemporánea en Venezuela, al menos aquella que se mantiene autónoma con respecto a las políticas culturales del Estado, enfrenta el problema de una politización que incide en sus modos de producción, consumo, y preservación. Esta dinámica, de acuerdo a los resultados de nuestra investigación parece no ser sustentable en el tiempo. Haciendo énfasis en las prácticas corporales como lugares de resistencia y creación, su relación con nuevas prácticas y tecnologías, y su lugar en las dinámicas de consumo cultural contemporáneo, propongo abordar esta temática a partir de las teorías desarrolladas por Mark Franco a propósito de la danza y su relación con regímenes totalitarios, así como a través de las investigaciones sobre archivo y repertorio propuestas por Diana Taylor y André Lepecki (entre otros investigadores) incorporando entrevistas y testimonios de expertos, así como investigación documental, para exponer los retos, prácticas y potencialidades en relación a los materiales efímeros, concentrándome en la vulnerabilidad de la transmisión de su memoria. |
Palabras clave: | danza contemporánea, memoria, crisis, cultura, Venezuela |
Keyword: | contemporary dance, memory, crisis, culture, venezuela |
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